sobota, Październik 24, 2020
Banner Top

Prawo jazdy kategorii C uprawnia do prowadzenia pojazdów o masie większej niż 3,5 tony. Jakie warunki należy spełnić, aby móc przystąpić do egzaminu?

Jakich pojazdów dotyczy prawo jazdy kategorii C?

Ukończenie kursu prawa jazdy kategorii C oraz zdanie koniecznego egzaminu potwierdzającego zdobyte umiejętności daje pozwolenie na prowadzenie większości pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Wyjątkiem są autobusy, które wymagają posiadania prawa jazdy kategorii D. Warto zwrócić uwagę także na rodzaj przyczepy, z jakiej może skorzystać kierowca z dokumentem kat. C – będzie to przyczepa lekka, której masa nie przekracza 750 kg.

Uprawnienia obejmują także pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM, czyli motorowery lub tak zwane czterokołowce lekkie. 

Kto może przystąpić do kursu prawa jazdy kategorii C i jakie warunki należy spełnić?

Kurs prawa jazdy kategorii C może rozpocząć osoba, która ukończyła 21. rok życia (lub ukończy określony wiek nie później niż w ciągu najbliższych trzech miesięcy). Prawo zezwala również na podjęcie kursu przez osoby, które ukończyły 18. rok życia, jednak wyłącznie w przypadku, jeśli kursant uzyskał świadectwo kwalifikacji zawodowej po 280 godzinach kwalifikacji wstępnej przed przystąpieniem do kursu na prawo jazdy kategorii C.

Oprócz spełnienia podstawowych warunków dotyczących wieku musimy dodatkowo mieć prawo jazdy kategorii B oraz Profil Kandydata na Kierowcę (PKK). Następnie możemy przystąpić do kolejnego etapu, jakim jest wybór szkoły przygotowującej nas do egzaminu. W tym miejscu warto jeszcze wspomnieć o dokumentach, które są niezbędne do wygenerowania PKK:

  1. orzeczenie lekarskie,
  2. orzeczenie psychologiczne,
  3. ważny dowód tożsamości,
  4. jeżeli już posiadamy prawo jazdy innej kategorii, musimy dostarczyć jego ksero. W przeciwnym wypadku wymagany jest wniosek o prawo jazdy, jednak w przypadku starania się o dokument kategorii C powinniśmy już mieć uprawnienia kat. B.

Jak wygląda i ile trwa kurs na prawo jazdy kategorii C?

Kurs na prawo jazdy kategorii C dzieli się na część teoretyczną oraz praktyczną. Pierwsza z nich obejmuje 20 godzin przygotowania, natomiast w przypadku drugiej możemy spotkać się z dwoma różnymi wartościami:

  • 20 godzin – dla posiadaczy prawa jazdy kategorii D,
  • 30 godzin – dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B.

Po ukończeniu kursu oraz zdaniu egzaminu wewnętrznego kandydat przystępuje do najważniejszego etapu, czyli egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Podobnie jak sam kurs, dzieli się on na część teoretyczną oraz praktyczną.

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii C

Pierwsza część egzaminu, który ma sprawdzić zdobyte w czasie kursu umiejętności, obejmuje teoretyczne informacje dotyczące ruchu drogowego. Zadaniem kandydata jest wykazanie, że posiada wiedzę w zakresie obowiązujących zasad i przepisów bezpiecznego poruszania się pojazdem po drodze publicznej, zagrożeń związanych z ruchem drogowym oraz postępowaniem w sytuacjach nadzwyczajnych.

Egzamin teoretyczny obejmuje zestaw 32 pytań i trwa 25 minut. Maksymalna liczba punktów, którą można zdobyć, jest równa 74, jednak wynik pozytywny uzyskuje się po zdobyciu minimum 68 punktów.

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii C

Kolejnym etapem jest przystąpienie do egzaminu praktycznego, który jest podzielony na dwie części. Pierwsza z nich odbywa się na placu manewrowym, natomiast druga ma miejsce w ruchu drogowym.

Jazda na placu

Podczas jazdy na placu kandydat musi wykonać następujące zadania:

  1. Czynności kontrolno-obsługowe, czyli sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Kandydat losuje dwa zadania, spośród których może natrafić na sprawdzenie poziomu oleju w silniku, płynu do wspomagania układu kierowniczego, płynu chłodzącego silnik lub płynu do spryskiwaczy. Drugie z zadań obejmuje włączenie wylosowanego rodzaju świateł oraz sprawdzenie ich działania,
  2. Sprzęganie przyczepy/naczepy przy wcześniejszym sprawdzeniu mechanizmu sprzęgającego, elementów przyczepy związanych z załadunkiem oraz sposobu zabezpieczenia ładunku,
  3. Przygotowanie do jazdy, w skład którego wchodzą elementy takie jak: odpowiednie ustawienie fotela oraz zagłówka, ustawienie lusterek, sprawdzenie domknięcia drzwi, zapięcie pasów bezpieczeństwa,
  4. Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (tak zwana jazda po łuku),
  5. Manewry, spośród których kandydat losuje zestaw zawierający dwa zadania. Jedna z możliwych opcji obejmuje parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem) oraz parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem), natomiast druga – parkowanie prostopadłe (wjazd przodem) oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Poruszanie się na drodze

Druga część egzaminu praktycznego dotyczy prowadzenia pojazdu w ruchu drogowym i następuje w momencie pozytywnego ukończenia egzaminu odbywającego się na placu manewrowym. Kandydat otrzymuje kolejne zadania:

  1. Wjazd na drogę – zazwyczaj jest to po prostu wyjazd z terenu ośrodka egzaminacyjnego.
  2. Jazda drogami dwukierunkowymi, która musi być realizowana zarówno na drodze jedno-, jak i dwujezdniowej.
  3. Jazda drogami jednokierunkowymi.
  4. Przejazd przez skrzyżowania – musimy pamiętać o zasadach dotyczących pierwszeństwa w ruchu drogowym.
  5. Przejazd przez przejścia dla pieszych – warto mieć na uwadze osoby w momencie wchodzenia na przejście, którym powinniśmy ustąpić pierwszeństwa.
  6. Przejazd przez tory tramwajowe lub kolejowe.
  7. Przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego – w terenie zabudowanym mamy obowiązek przepuszczenia autobusu włączającego się do ruchu.
  8. Wykonanie podstawowych manewrów takich jak: wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo oraz w prawo, a także zawracanie na skrzyżowaniu.
  9. Hamowanie.

Część druga egzaminu praktycznego powinna wynosić średnio 45 minut. Egzamin może zostać zakończony wcześniej, a jego wynik uznany za negatywny, jeśli kandydat dwukrotnie popełni wykonany błąd lub doprowadzi do stworzenia niebezpiecznej sytuacji na drodze. 

(fot. pixabay.com)

Tagi: , ,
Marcin Kusz
Fan transportu ciężkiego, caravaningu i dobrego filmu. O motoryzacji, ale też nowoczesnych technologiach pisze od ponad 6 lat. W bogatej karierze dziennikarskiej współpracował z takimi mediami jak Komputer Świat, SpeedTest, Tabletowo czy PCLab.

Powiązanie artykuły

0 Komentarze

Zostaw komentarz