wtorek, 7 lutego, 2023
Banner Top

Dzięki posiadaniu kategorii D możesz poruszać się po drogach autobusem, a więc pojazdem przewożącym powyżej 9 osób. Jednak najpierw musisz zaliczyć egzamin, warto więc wcześniej zaznajomić się z jego przebiegiem – od pytań ogólnych aż do manewru hamowania.

Egzamin teoretyczny na kategorię D

Teoretyczny egzamin na prawo jazdy kategorii D składa się z 1457 pytań. Oczywiście na teście nie otrzymasz wszystkich, a jedynie wybrane. Podczas pierwszej, tak zwanej ogólnej części, czeka na Ciebie 20 pytań. Po pojawieniu się każdego z nich masz 20 sekund, aby je przeczytać i oczywiście zrozumieć. Następnie pojawią się trzy odpowiedzi, masz wtedy kolejne 15 sekund na zastanowienie się oraz wybranie prawidłowej. 

Druga część egzaminu teoretycznego to już pytania specjalistyczne, jest ich 12. W tym przypadku na każde masz zawsze 50 sekund, a więc naprawdę dużo, ale zwróć uwagę na fakt, że czas nie został podzielony na etapy zapoznania się z pytaniem, a później odpowiedziami. Co ciekawe, w przypadku tej części nie ma punktów ujemnych, a więc nawet gdy zaznaczysz błędną odpowiedź, nie będzie ona powodem do zmniejszenia liczby Twoich punktów. Dlatego zawsze staraj się wybrać jedną z nich, nie pozostawiaj pytania bez odpowiedzi. Zawsze maksymalnie koncentruj się na wybraniu poprawnej, bo nie ma możliwości powrotu do poprzedniego pytania. 

Przygotowanie do egzaminu teoretycznego wygląda podobnie jak w przypadku kategorii B. Tutaj również możesz przestudiować pełen zestaw pytań, a następnie przystąpić do rozwiązywania testów. Co ważne, szkoły jazdy często oferują płytkę, na której oprócz gotowych testów są również objaśnienia mogące wiele zmienić w Twoim postrzeganiu danej odpowiedzi.

Praktyczny egzamin – czego się spodziewać?

Praktyczny egzamin na prawo jazdy kategorii D składa się z dwóch części. Pierwsza to oczywiście plac manewrowy – gdy zakończy się wynikiem pozytywnym, przejdziesz do części drugiej, a więc wyruszysz w miasto. Plac manewrowy składa się z czterech punktów. Pierwszym są czynności kontrolno-obsługowe, następne są przygotowanie do jazdy, jazda pasem ruchu do przodu oraz do tyłu po łuku, a na końcu manewry, takie jak parkowanie skośne, prostopadłe czy też równoległe.

Następnie przyjdzie czas na jazdę w ruchu drogowym, która trwać będzie minimum 45 minut. Obejmuje ona wjazd na drogę z obiektu przydrożnego, jazdę drogami dwukierunkowymi oraz jednokierunkowymi, przejeżdżanie przez skrzyżowania czy też przejścia dla pieszych, torowiska tramwajowe i kolejowe oraz przystanki autobusowe. Będziesz także zmuszony do wykonywania manewrów, takich jak wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, zmiana pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, a także manewr zawracania na skrzyżowaniu. Ostatnim testem będzie prawdopodobnie hamowanie, które wykonasz od prędkości 50 kilometrów na godzinę aż do 0 w miejscu wskazanym przez egzaminatora. Jak widzisz, egzaminy teoretyczny oraz praktyczny na prawo jazdy kategorii D w dużej mierze przypominają te na kategorię B. Warto jednak zauważyć, że mamy tutaj do czynienia ze znacznie większym i dłuższym pojazdem, co oczywiście wpływa na trudność poruszania się po placu manewrowym czy mieście.

Zdjęcie główne: Hobi industri/unsplash.com

Tagi: , , ,
Jakub Repetowski
Od dwóch lat zawodowo pisze o motoryzacji i nie tylko. Copywriter. Pasjonat podróży i wspinania się po górach z rodziną. Uwielbia dobrą książkę i nowoczesne technologie.

Powiązanie artykuły

0 Komentarze

Zostaw komentarz