sobota, Wrzesień 18, 2021
Banner Top

Artykuł sponsorowany

Zanim zabierzesz się to przewożenia rowerów samochodem, musisz wziąć pod uwagę ich wielkość, ilość, model auta oraz oczywiście ilość pasażerów. Wtedy bowiem możliwe będzie wybranie odpowiedniego sposobu transportu, tj. w bagażniku, na dachu lub na haku. Oprócz rozważenia powyższych czynników, należy również znać obowiązujące nas prawo, bo jak powszechnie wiadomo – nieznajomość prawa szkodzi i nie zwalnia to nas z obowiązku jego przestrzegania.

Bagażnik

Zgodnie z powyższą listą, rozpoczniemy od opcji przewożenia rowerów bagażnikiem lub po prostu wewnątrz auta po złożeniu tylnej klapy samochodu. Jest to opcja ekonomiczna, bowiem nie musimy ponosić żadnych kosztów, kupując niezbędny sprzęt. Istnieje jednak kilka przedmiotów, które nie są specjalnie drogie, a znacząco polepszą komfort jazdy i oczywiście bezpieczeństwo. Są dwa podstawowe elementy zabezpieczenia, a mianowicie pasy zabezpieczające, które będą utrzymywać stojące rowery w odpowiedniej pozycji, zwłaszcza podczas niespodziewanych sytuacji, jak wypadek lub ostre hamowanie. Kolejnym jest pokrowiec, który ochroni sprzęt przed różnymi uszkodzeniami, np. zarysowanie.

Dach

Opcja, o której najczęściej myślimy, decydując się na transport roweru samochodem. Aby to wykonać, należy zamontować na dachu pojazdu specjalną konstrukcję, składającą się z bazy oraz uchwytów rowerowych. Umożliwia to przewiezienie około 6 rowerów jednocześnie. Koszt takiego elementu waha się w granicach od 250 zł wzwyż, przy czym te najdroższe mogą dochodzić nawet do 800 zł. 

Dzięki wybraniu tej opcji ochronimy wnętrze samochodu przed zabrudzeniem, ale też same rowery, które nie będą narażone na odpryskujące kamienie, a na co mogą być narażone przy innych możliwościach. Ponadto samochód będzie oferował więcej miejsca wewnątrz, dlatego też pomieści on więcej pasażerów i bagażu, co sprawdzi się wyśmienicie w przypadku rodzinnej wyprawy.

Zakup odpowiedniego sprzętu nie powinien być trudny. Ważne jest, by sprawdzić, czy ma on odpowiednie certyfikaty. Aktualnie podstawą jest norma unijna, którą rozpoznasz po znaku CE. Nadto może być też oznaczony jako “City Crash”, a to gwarantuje, że bagażnik pozostanie na dachu w przypadku wypadku przy określonej prędkości (nie większa niż 50 km/h).

Istnieją też różne rodzaje bagażników dachowych. Pierwszy z nich, mocowany za widelec, jest polecany do rowerów z ramami, które są delikatne lub nietypowe. Są one najczęściej wykonane ze stali i wymagają odkręcenia przedniego koła roweru. Kolejny to taki, który występuje z mocowaniami za ramę, a wykonany jest z aluminium lub ze stali. Plusem jest to, że nie wymagają odkręcania przedniego koła roweru, a dodatkowo wzbogacone są o gumy, dzięki którym rama roweru nie ulegnie zarysowaniu.

Normy

Prawodawca nie określa jasno, jak powinien przebiegać transport rowerów z bagażnikiem dachowym, toteż osoba, decydująca się na taki przewóz za podstawę może uznać instrukcję użytkowania sprzętu. Najważniejsze jest to, by sprzęt został prawidłowo zamontowany i był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem, a z tym wiąże się nieprzekraczanie określonej wagi (co dotyczy i bagażnika, i samego samochodu). Zaleca się, by podczas korzystania z bagażnika dachowego zachowywać większy odstęp od innych aut, uważać na zakrętach i ograniczyć prędkość, ze względu na zmienioną aerodynamikę. Dodatkowo trzeba uważać na gałęzie drzew, wiadukty i trzeba pamiętać o tym, by nie wjeżdżać na parkingi podziemne.

Hak

Bagażniki rowerowe na hak montowane są na haku holowniczym, który znajduje się z tyłu naszych samochodów. Można przy tym pomieścić 1-3 rowerów. Koszt takiego bagażnika zaczyna się od 50 zł, a te najdroższe modele kupimy za 250 zł. Na pochwałę zasługuje tutaj przede wszystkim lepsza aerodynamika, tj. ograniczymy wpływ wiatru na nasz pojazd, co może być trudnością w wersji dachowej. Dodatkowo montaż na hak jest tymczasowy i wygodny. 

Normy

Tutaj również prawodawca nie określa jasno, w jaki sposób należy postępować. Najważniejsze jest to, by nie zasłaniać tylnych świateł i tablicy rejestracyjnej, gdyż za to grozi mandat. To jest jeden z głównych czynników, na który trzeba będzie zwrócić szczególną uwagę przy wyborze odpowiedniego sprzętu. Jeśli problem widoczności tablicy rejestracyjnej jest trudny do rozwiązania, zawnioskuj o trzecią tablicę.

(fot. pixabay.com)

Tagi: , , ,
Bartosz Promiński
Fan klasyków, ale ceni też nowoczesne rozwiązania w motoryzacji. Pasjonat historii oraz językoznawstwa.

Powiązanie artykuły

0 Komentarze

Zostaw komentarz