Kiedy można zdawać prawo jazdy na kategorię C+E?

INNE KATEGORIE
Kiedy można zdawać prawo jazdy na kategorię C+E?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Zdobycie kolejnych uprawnień do prowadzenia pojazdów może otworzyć przed nami nowe ścieżki kariery. Warto zwrócić uwagę między innymi na prawo jazdy kategorii C+E. Kiedy możemy starać się o taki dokument?

W jakim wieku możemy zdawać egzamin na prawo jazdy C+E?

Ze względu na duże gabaryty pojazdów, których prowadzenie umożliwia taki dokument, kategoria C+E jest zarezerwowana wyłącznie dla osób powyżej 21. roku życia. Naukę możemy zacząć trzy miesiące przed osiągnięciem granicznego wieku, podobnie jak w przypadku innych kategorii. Dodatkowo wymagane są uprawnienia do innych rodzajów pojazdów; potrzebujemy prawa jazdy kategorii C, które jest dostępne dopiero po otrzymaniu dokumentu kategorii B. Wyjątkiem jest sytuacja, w której kierowca decyduje się na kurs kwalifikacji wstępnej przyśpieszonej. W takim przypadku zdobycie uprawnień jest możliwe już po osiągnięciu pełnoletniości.

Kwalifikacja wstępna

To dość długi kurs, który dostępny jest w dwóch wariantach – przyspieszonym i pełnym. Ten pierwszy jednak nie jest wystarczającym uprawnieniem do prowadzenia pojazdów objętych kategorią C+E dla kierowców poniżej 21. roku życia. Pełna kwalifikacja wstępna składa się z łącznie 280 godzin zajęć – 260 z nich skupia się na teorii, podczas gdy pozostałe to praktyka. Zajęcia praktyczne obejmują 16 godzin jazdy po mieście oraz 4 godziny w warunkach specjalnych na płycie poślizgowej.

Egzamin – różnice w stosunku do innych kategorii

Choć większość procesu zdobycia prawa jazdy kategorii C+E podąża za schematem znanym z innych kategorii, znajdziemy tutaj jedną sporą różnicę. Końcowy egzamin nie zawiera części teoretycznej – zagadnienia odnoszące się do pojazdów tego typu są już objęte testem na kategorię C. Podczas części praktycznej dodatkowo od kursanta wymagane jest sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego i elementów związanych z załadunkiem przyczepy, a także sprzęganie przyczepy z pojazdem.

Kurs na prawo jazdy C+E

Standardowy kurs na prawo jazdy tego typu składa się z 25 godzin jazd oraz opcjonalnych 20–25 godzin lekcji teoretycznych. Za całe przygotowanie zapłacimy około 3 tysięcy złotych. Wiele szkół jazdy oferuje także kurs połączony ze wspomnianą kwalifikacją wstępną lub pakiet kategorii C i C+E, który zazwyczaj będzie kosztować nieco mniej niż osobne kursy. Wśród obowiązkowych opłat przy staraniu się o uprawnienia do prowadzenia pojazdów wielkogabarytowych z przyczepą lub naczepą znajduje się także wykonanie badania psychologicznego (150 zł) i medycyny pracy (200 zł).

Jakimi pojazdami mogą kierować posiadacze prawa jazdy kategorii C+E?

Ten rodzaj dokumentu jest wymagany w przypadku osób, które chcą rozpocząć karierę jako zawodowy kierowca zestawu składającego się z ciągnika siodłowego i naczepy lub ciężarówki i przyczepy. Jak już wspominaliśmy, wcześniej potrzebne jest prawo jazdy kategorii C – w tym przypadku zyskujemy możliwość prowadzenia pojazdu o masie przekraczającej 3,5 tony, jednak bez przyczepy. Dodatek „E” uprawnia posiadacza do kierowania także pojazdem z przyczepą lub przyczepami. Ponadto możemy skorzystać z możliwości poruszania się pojazdami opisanymi w kategorii B+E, a także ciągnikami rolniczymi z przyczepami cięższymi niż 750 kilogramów.

Kto powinien zdecydować się na zdanie prawa jazdy kategorii C+E?

Decyzja o rozpoczęciu nauki w kierunku tej kategorii ma niemal zawsze podłoże zawodowe. Kariera kierowcy ciężarówki jest atrakcyjną opcją dla wielu osób – to szansa na zadowalające zarobki oraz odwiedzenie przeróżnych miejsc zarówno w kraju, jak i za granicą. To świetny wybór dla osób, które za kierownicą czują się jak ryba w wodzie i chcą wykorzystać zamiłowanie do prowadzenia pojazdów w celu rozwinięcia kariery.

Oprócz samego prawa jazdy kategorii C+E wymagane będą także inne dokumenty. Wśród nich znajdują się ważne badania lekarskie i psychologiczne oraz świadectwo kwalifikacji zawodowej. Ponadto warto wyrobić kartę do tachografu cyfrowego. W dzisiejszych czasach, ciężarówki z tachografem analogowym na tak zwane „tarczki” to już rzadkość, więc taki dokument będzie niemal na pewno wymagany przez naszego przyszłego pracodawcę. Duży pojazd to duża odpowiedzialność – w razie nieodpowiedniego przygotowania czy problemów na płaszczyźnie zdrowotnej możemy stanowić ogromne zagrożenie na drodze.

Jazda ciężarówką – niesamowite wyzwanie i przygoda, która może odmienić życie niejednego kierowcy

Jak już wspominaliśmy, osoby decydujące się na zdobycie uprawnień kategorii C+E i rozpoczęcie pracy kierowcy ciężarówki zyskują możliwość podróżowania po kraju lub za jego granice w celach zarobkowych. To wyjątkowy i niezwykle ciekawy tryb pracy – poruszając się po autostradach Europy, możemy doznać niepowtarzalnych wrażeń. Zawód kierowcy to profesja, którą wiele osób pokochało całym sercem, jednak nie jest to wybór dla każdego. Musimy mieć na uwadze długą nieobecność w domu i posiadać umiejętność samodzielnego radzenia sobie z różnymi problemami w trasie, na przykład podczas długimi kolejkami na załadunku, czy konieczności jazdy nocą kilka dni z rzędu. 

Warto również wspomnieć, że kierowca ciężarówki odpowiedzialny jest za odpowiednie zabezpieczenie ładunku oraz jego rozmieszczenie na pace. Kierowca zawodowy samochodu o masie całkowitej powyżej 3,5 tony zobligowany jest również do przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i jazdy w ciągu doby oraz tygodnia. Cała aktywność zapisywana jest z pomocą wspomnianego wcześniej tachografu na wykresówkach lub cyfrowej karcie kierowcy, przypominającej połączenie karty bankomatowej (obecność chipu) z prawem jazdy. 

Kategoria C+E otwiera przed nami ogromne możliwości. Warto zatem zainteresować się, gdzie możemy zdobyć taki dokument, a następnie spędzić odpowiednią ilość czasu za kółkiem pod czujnym okiem doświadczonego instruktora.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Młodzi kierowcy muszą uważać! Mogą szybciej stracić prawo jazdy!
Młodzi kierowcy muszą uważać! Mogą szybciej stracić prawo jazdy!
Młodzi kierowcy muszą się od początku 2022 roku szczególnie pilnować. Zaostrzenie przepisów oznacza, że znacznie szybciej mogą stracić swoje wywalczone prawo jazdy.
Olsztyński WORD zawiesił egzaminy na prawo jazdy
Olsztyński WORD zawiesił egzaminy na prawo jazdy
Egzaminy zostały zawieszone do 30 października.
Nowy sposób płacenia za autostrady. Będzie bezkontaktowy, a bramki znikną
Nowy sposób płacenia za autostrady. Będzie bezkontaktowy, a bramki znikną
Już niedługo wejdzie w życie zupełnie nowy sposób płacenia za przejazd przez autostradę. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że kończy właśnie prace nad likwidacją bramek przy państwowych odcinkach. Przejazd Konin-Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie-Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania będzie możliwy już w IV kwartale 2021 roku.
Ostatnie wpisy