Automat czy manual – którą skrzynię biegów lepiej wybrać na początek?

SAMOCHODY
Automat czy manual – którą skrzynię biegów lepiej wybrać na początek?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Która skrzynia biegów jest tą odpowiednią? Automatyczna czy manualna? Każda z nich ma swoje plusy i minusy, a kwestia wyboru może przytłoczyć niejednego młodego kierowcę. Doradzamy, na co zwrócić szczególną uwagę. 

Wszystko zaczyna się na kursie

Kurs na prawo jazdy to prawdziwy test i sprawdzian naszych umiejętności. Już od pierwszych minut spędzonych za kierownicą poznajemy manualną skrzynię biegów. Każdy instruktor powinien upewnić się, że rozumiemy schemat jej użytkowania i poradzimy sobie z jej obsługą, zanim wyruszymy w drogę. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, a stres zjada nas od środka, możemy zdać prawo jazdy kategorii B samochodem z automatyczną skrzynią biegów. Wówczas nie mamy już żadnego wyboru i pozostaje nam kupno samochodu z takim właśnie przeniesieniem napędu – ten fakt wynika z ograniczonych uprawnień związanych z egzaminem zdawanym w aucie z automatyczną skrzynią biegów. Należy pamiętać, że zdając prawo jazdy w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów, posiadamy uprawnienia tylko na ten typ skrzyni. Na szczęście, podwyższenie swoich uprawnień jest później o wiele prostsze i tańsze.

Plusy i minusy automatycznej skrzyni biegów

Jedną z największych zalet automatycznej skrzyni biegów jest to, że nie musimy ciągle naciskać na sprzęgło – to może być uciążliwe, zwłaszcza gdy na naszej drodze napotykamy na korki. Automatyczna skrzynia biegów oszczędza nam więc kłopotów ze zużywającym się sprzęgłem. Jest ona przeznaczona również dla osób, które bardzo szybko się rozpraszają i nie potrafią w jednym momencie skupić się na kilku aspektach prowadzenia auta. Automatyczna skrzynia biegów wybacza wiele i chroni silnik przed błędami nowicjuszy. Wybierając się w długie trasy, to właśnie automatyczna skrzynia biegów zapewni największy komfort i przyjemność z jazdy. 

Minusem auta z automatyczną skrzynią biegów jest wysoka cena. Wszystko ze względu na to, że automat składa się z dodatkowych elementów. Do tego taki samochód może w pewnych sytuacjach zużyć więcej paliwa, a sama naprawa jest znacznie droższa niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Przed zakupem samochodu powinniśmy także upewnić się, czy w razie konieczności możliwy jest ręczny wybór biegu, na przykład poprzez przyciski umieszczone za kierownicą. Są sytuacje, w których zdanie się na łaskę systemu może okazać się zdradliwe – na przykład podczas zjazdu w dół na górskich serpentynach, gdzie niezbędne jest hamowanie silnikiem. Automatyczna skrzynia biegów może nam również przeszkadzać zimą, kiedy potrzebujemy dużo większej kontroli do ruszenia z oblodzonego miejsca parkingowego.

Plusy i minusy manualnej przekładni

Samochody z manualną skrzynią biegów są tańsze i zużywają mniej paliwa. Do tego ich naprawa jest tańsza, ponieważ nie są tak skomplikowane jak automat. Ich dodatkowym atutem jest też niższa waga samochodu. Największym plusem manualnej przekładni jest fakt, że to my decydujemy, kiedy zmienić bieg i mamy nad tym pełną kontrolę. Jeżeli nie panujemy nad sytuacją, samochód może nam zgasnąć, co wiąże się z niepotrzebnym stresem. Istnieje także ryzyko, że nie trafimy we właściwy bieg, a jeśli będzie nam się to przydarzać nagminnie, doprowadzimy do zniszczenia przekładni.

Dwusprzęgłowa skrzynia najlepszym wyborem?

Warto zainteresować się samochodami, które mają dwusprzęgłową skrzynię biegów – DSG. Jest to połączenie mechanicznej i automatycznej skrzyni, która może działać w trybie automatycznym, ale również daje możliwość manualnego przełączania biegów. Taka skrzynia ma dwa sprzęgła – dla biegów parzystych i nieparzystych. Zmiana opiera się na przerzuceniu jednego sprzęgła na drugie i preselekcji przełożeń. Mówiąc prościej – kiedy jedziemy na pierwszym biegu, drugi jest już gotowy do użycia. Wbrew wielu mitom, takie skrzynie nie spalają dużej ilości paliwa.

Co wybrać?

Najlepszym sposobem na podjęcie właściwej decyzji będzie jazda próbna. Jeżeli nie jesteśmy przekonani co wybrać, wypróbowanie obu skrzyń da nam odpowiedź na nurtujące nas pytania. Sprawa jest jasna, jeżeli od samego początku uczyliśmy się jeździć na automacie i na nim też zdawaliśmy prawo jazdy.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Prawo jazdy. Technologia w służbie kursantów
Prawo jazdy. Technologia w służbie kursantów
W samochodach służących do nauki jazdy zamontowano urządzenie, które w sposób graficzny i dźwiękowy ostrzega kursanta.
Rola Podkładów Lakierniczych w Zapewnieniu Trwałości i Estetyki Powierzchni
Rola Podkładów Lakierniczych w Zapewnieniu Trwałości i Estetyki Powierzchni
Podkłady lakiernicze, będąc nieodłącznym elementem procesu malowania, pełnią zasadniczą rolę w przygotowaniu powierzchni oraz zapewnieniu przyczepności farby.
Przegląd Technologii AGM i Żelowej w akumulatorach oraz Znaczenie Odpowiedniego Prostownika
Przegląd Technologii AGM i Żelowej w akumulatorach oraz Znaczenie Odpowiedniego Prostownika
Akumulator samochodowy to jeden z najistotniejszych elementów każdej jednostki spalinowej. Pełni on rolę źródła energii elektrycznej prądu stałego.
Ostatnie wpisy