wtorek, Lipiec 27, 2021
Banner Top

Buksowanie, czyli uślizg kół powstający podczas ruszania na nawierzchni o ograniczonej przyczepności, jest częstym zjawiskiem w sytuacji, kiedy drogi są zaśnieżone lub oblodzone. Rozwiązanie jest stosunkowo proste, jednak mimo prostoty, w grę może wejść panika.

Zachowaj spokój i opanuj pojazd

Pierwsza i najważniejsza zasada, którą trzeba zastosować w każdej podobnej sytuacji. Teraz musisz odzyskać kontrolę nad pojazdem. Zdejmij stopę z pedału przyspieszenia i spróbuj ponownie przyspieszyć, naciskając pedał delikatniej. Powoli i ostrożnie przyspieszaj. Chyba, że może to uczynić sytuację bardziej niebezpieczną, np. kiedy zjeżdżasz ze stromego wzniesienia. Może dojść do sytuacji, że będziesz musiał zastosować powyższą technikę kilka razy, jeśli Twoje koła utkną w śniegu. 

Ważne jest zapobieganie obracaniu się koła, jeżdżąc powoli, kiedy na drodze panują utrudnione, np. kiedy ulica jest oblodzona.

ABS

Zablokowanie koła występuje, kiedy zahamujesz zbyt intensywnie i zbyt nagle. Samochód nadal pozostaje w ruchu, mimo że opony przestały się obracać. Jest to jedna z najczęstszych i najniebezpieczniejszych sytuacji. Na szczęście większość aut w obecnych nam czasach posiada system, zapobiegający blokowaniu kół (ABS), dzięki któremu koła nie blokują się, kiedy gwałtownie zachowujesz.

Sprawdź instrukcję obsługi swojego samochodu lub poszukaj na desce rozdzielczej po uruchomieniu samochodu symbolu ABS, by sprawdzić, czy  Twój samochód jest wyposażony w system bezpieczeństwa.

Podsterowność

Do poślizgu podsterownego dochodzi, kiedy przednie opony pojazdu stracą przyczepność i nie możesz skręcić na zakręcie. Dzieje się tak wtedy, kiedy nie zwolniłeś wystarczająco przed wykonaniem skrętu. Jeśli Twój samochód ma napęd na przednie koła, nie kręć przednimi oponami. Nadto agresywne hamowanie może uczynić tę sytuację bardziej niebezpieczną. Kołą się zablokują, a ty stracisz kontrolę nad pojazdem. Innym czynnikiem, wywołującym podsterowność jest rozbieżność ciężaru między przodem a tyłem samochodu.

Pamiętaj, że skręcanie w kierunku, w którym zamierzałeś skręcić w momencie wystąpienia poślizgu podsterownego, jeszcze bardziej pogorszy Twoją sytuację. Najważniejsze jest odzyskanie przyczepności. Próba skierowania pół prosto, a następnie powolne ich obracanie w wybranym kierunku, może pomóc w odzyskaniu kontroli, dzięki czemu przestaniesz zjeżdżać z drogi. 

Zapobiegniesz wpadnięciu w podsterowność poprzez zmniejszenie prędkości przed skręceniem. Zwróć uwagę na znaki ograniczenia prędkości, zwłaszcza wtedy, kiedy zjeżdżasz z autostrady lub z drogi szybkiego ruchu. Jeśli drogi są oblodzone, zaśnieżone lub śliskie, jedź wolniej niż zalecają to znaki drogowe. 

Nadsterowność

Jest to typ poślizgu, z którym mamy do czynienia, kiedy tylne koła samochodu tracą przyczepność na zakręcie i tył samochodu jest wynoszony na zewnątrz zakrętu. Najczęściej do poślizgu nadsterownego dochodzi u pojazdów z tylnym napędem. Do sytuacji może dojść, kiedy jedziesz zbyt szybko i hamujesz podczas skręcania, co powoduje przeniesienie ciężaru z tylnych opon na przód. 

Jeśli prowadzisz samochód z napędem na tylne koła, pierwsze, co musisz zrobić, to zdjęcie nogi z gazu. Jeśli prowadzisz pojazd z napędem na przednie koła, zdejmij nogę z hamulców i delikatnie wciśnij gaz. Następnie lekko skręć w bezpiecznym kierunku, Jeśli zbyt szybko szarpiesz kierownicą, nie uzyskasz żadnej przyczepności, więc nadal będziesz się ślizgał. Stopniowe skręcanie pozwoli Twoim kołom uzyskać przyczepność. 

Podobnie, jak w przypadku poślizgu podsterownego, przede wszystkim zwolnij. Zmniejsz prędkość na oblodzonych lub zaśnieżonych drogach.

Zarzucenie

Tak zwany fishtailing może wystąpić, kiedy nie uda ci się opanować nadsterowności, Tylny koniec pojazdu ślizga się w jedną, a potem w drugą stronę (stąd fishtailing i porównanie do ruchu ryby). Sytuacja jest o tyle niebezpieczna, że samochód z każdym zamachem będzie nabierał prędkości dopóki nie opanujesz sytuacji. Jest to jeden z najbardziej stresujących przypadków, więc ponownie przypominamy – zachowaj spokój. Przy trzecim zamachu możesz całkowicie stracić panowanie nad pojazdem, więc opanowanie i właściwa reakcja jest tutaj podstawą.

Jeśli jedziesz samochodem z napędem na tylne koła, pierwszy krokiem jest zdjęcie nogi z gazu. Jeśli jest to napęd przedni, zdejmij nogę z hamulców i delikatnie przyspiesz. Przy każdym zamachu obróć lekko kierownicę w kierunku, w którym chcesz się udać. Jeśli skręcisz za mocno, nie uzyskasz przyczepności i nadal będziesz się ślizgać. Dlatego nadal delikatnie obracaj koła w kierunku, w którym kieruje się Twój tył, aż odzyskasz pełną przyczepność. 

(fot. pixabay.com)

Tagi: , , ,
Bartosz Promiński
Fan klasyków, ale ceni też nowoczesne rozwiązania w motoryzacji. Pasjonat historii oraz językoznawstwa.

Powiązanie artykuły

0 Komentarze

Zostaw komentarz