poniedziałek, Październik 25, 2021
Banner Top

Zima to wyjątkowo niebezpieczny okres dla wszystkich uczestników ruchu. Krótszy dzień oraz lód i śnieg sprawiają, że znacznie zmniejsza się widoczność, a samochód wymyka się spod kontroli. Poza obowiązkową zmianą opon na zimowe warto pamiętać o kilku najważniejszych i kluczowych zasadach prowadzenia samochodu w sezonie zimowym.

Pada śnieg, pada śnieg

Kiedy temperatura za oknem waha się między dodatnią a ujemną, uważaj na tzw. czarny lód. Jest to zjawisko, które charakteryzuje się warstwą lodu bezpośrednio na nawierzchni drogi. Choć z pozoru droga może wydawać się bezpieczna, jednak w takich warunkach niezwykle łatwo jest stracić kontrolę nad pojazdem. Dokładnie obserwuj drogę i zachowania samochodu, aby dostosować prędkość. Przede wszystkim zdejmij nogę z gazu, nie hamuj i staraj się utrzymać prawidłowy tor jazdy.

Równie niebezpieczne jest błoto pośniegowe. Topniejący śnieg może sprawiać wrażenie dobrego znaku i skusić na bardziej brawurową jazdę, jednak jest to zagrożenie, którego nie można bagatelizować. Jeśli poruszasz się zbyt szybko, śnieg dostaje się pod nawierzchnię opony, która traci styczność z powierzchnią. W tym przypadku pomogą przede wszystkim dobrej jakości opony zimowe.

Wskazówki

Fundamentalne okazuje się umiejętne i ostrożne operowanie pedałem gazu. Przy ruszaniu zbyt wysokie obroty mogą wywołać buksowanie kół, które mogą Cię unieruchomić, ale również spowodować zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Najlepiej ruszyć na samym sprzęgle lub jedynce. 

Co więcej, wystrzegaj się dodawania gazu podczas pokonywania zakrętów; utrzymaj stałą prędkość, a unikniesz ryzyka poślizgu. W miarę możliwości pokonuj zakręty większym niż zwykle łukiem – mniejszy skręt kół gwarantuje mniejsze ryzyko utraty przyczepności. 

Warto wspomnieć również o technice hamowania silnikiem, która świetnie sprawdza się na śliskiej nawierzchni. Zamiast hamować manualnie, zdejmij nogę z gazu i zmieniaj biegi proporcjonalnie do opadającej prędkości. Jest to jeden z najlepszych sposobów na zachowanie przyczepności. 

Jedną z najważniejszych zasad będzie dostosowanie prędkości do warunków drogowych i atmosferycznych. Ta zasada jest szczególnie ważna w okresie zimowym, kiedy wiele wypadków drogowych spowodowana jest zbyt brawurową jazdą. Zachowaj też bezpieczną odległość przed poprzedzającym pojazdem (zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu i autostradach). 

Podjazd pod górkę

  • w miarę możliwości rozpędź samochód przed próbą pokonania wzniesienia,
  • unikaj gwałtownego przyspieszania – zachowaj jednostajną prędkość,
  • wszystkie manewry (hamowanie, przyspieszanie, zmiana biegu) powinna być przeprowadzana płynnie.

Ruszanie na wzniesieniu

  • ostrożnie używaj gazu,
  • puszczaj sprzęgło przy jak najniższych obrotach,
  • unikaj poślizgów.

Zjazd z górki

  • hamuj silnikiem, zachowując poprawną technikę redukcji biegów,
  • unikaj jałowego biegu,
  • delikatnie puszczaj sprzęgło, aby wyrównać obroty silnika.

Jazda po lodzie

Opony zimowe nie ochronią Cię przed wszystkimi niebezpieczeństwami na oblodzonej drodze czy ubitym śniegu. Na lodzie pojazd porusza się ruchem jednostajnym. Utrata przyczepności oznacza utratę możliwości przyspieszania, hamowania czy skręcania. Jest to dość przerażające doświadczenie, jednak należy unikać gwałtownych ruchów, które mogłyby tylko pogorszyć sytuację.

Jakiekolwiek manewry kontrujące tor jazdy wykonuj delikatnie i zaplanuj je z przyspieszeniem, dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia sytuacji, która Cię zaskoczy. Zredukuj prędkość do absolutnego minimum, która gwarantuje, choć częściową kontrolę nad pojazdem. Unikaj gwałtownych ruchów, zbytniego zwiększania obrotów silnika czy mocnego hamowania. Jesteś odpowiedzialny nie tylko za swój pojazd, ale również za innych uczestników ruchu drogowego.

Tagi: , ,
Marcin Kusz
Fan transportu ciężkiego, caravaningu i dobrego filmu. O motoryzacji, ale też nowoczesnych technologiach pisze od ponad 6 lat. W bogatej karierze dziennikarskiej współpracował z takimi mediami jak Komputer Świat, SpeedTest, Tabletowo czy PCLab.

Powiązanie artykuły

0 Komentarze

Zostaw komentarz