sobota, Październik 24, 2020
Banner Top

Wybór  właściwych opon  nie jest taką prostą sprawą, gdy do przebycia mamy setki kilometrów. Opony powinny posiadać szereg cech, które zapewnią nam komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Czym się kierować wybierając ofertę ogumienia na dalekie trasy?

Im więcej jeździmy, tym bardziej specjalistyczne opony powinniśmy kupić

W sytuacji, gdy często wybieramy się w długie trasy,  powinniśmy postawić na modele opon z tzw. ‘’wyższej półki’’. Specjalnie zaprojektowane i testowane pod kątem optymalizacji kosztów na długich trasach, dadzą nam oszczędności w wymiarze nawet kilkuset złotych rocznie dzięki odpowiednim oporom toczenia. 

Przy krótkich trasach możemy  postawić na bezpieczne, ale nieco mniej ekonomiczne opony letnie średniej klasy. Koszty ich eksploatacji są nieco wyższe, ale dzięki niższej cenie produktów szybko tę różnicę odzyskujemy. 

Jaką klasę przyczepności opon wybrać na długie trasy?

Podczas długich tras  możemy spotkać się z różnymi trudnymi sytuacjami. Jedną z nich jest  nagłe załamanie się warunków atmosferycznych panujących na trasie. Cechą odpowiednich opon na długie dystanse jest zdolność hamowania w każdej sytuacji,  również na mokrej nawierzchni. Stajemy więc przed dylematem: klasa A czy klasa B? Odpowiedź jest dość jednoznaczna – zdecydowanie lepiej wybrać opony klasy A. Dlaczego?  Dłuższa droga hamowania, zwłaszcza na nieznanej trasie i w niekorzystnych warunkach, może być przyczyną tragedii, dlatego skrócenie drogi hamowania jest więc jak najbardziej godnym polecenia rozwiązaniem.

Konstrukcja bieżnika: opony symetryczne czy asymetryczne?

W rozważaniach nad najlepszymi oponami letnimi na długie trasy nie może zabraknąć miejsca na analizę wad i zalet różnych konstrukcji bieżnika. Wybór pomiędzy oponami  symetrycznymi a asymetrycznymi każe stwierdzić, że oba rodzaje mają swoje zalety i pod pewnymi warunkami nadają się na długie trasy. Każdy z nich przedstawia nieco inne potencjalne korzyści dla użytkownika:

  • opony symetryczne – ich wadą jest to, że nie będą posiadały tak dobrej przyczepności, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych. Swoją słabość rekompensują jednak niskimi oporami toczenia – są więc sprzymierzeńcem użytkownika wówczas, gdy chodzi o obniżenie kosztów przejazdu. Zaleca się je jednak głównie do niewielkich i lekkich samochodów na dłuższe trasy.
  • opony asymetryczne – świetnie radzą sobie na długich trasach. Bieżnik jest tak skonstruowany, aby skutecznie i szybko odprowadzać wodę, co stanowi zaletę na śliskiej nawierzchni. Bardzo dobra jest ich przyczepność zwłaszcza na zakrętach. W przypadku opon klasy średniej i premium można zaoszczędzić na zużyciu mieszanki. 

Duże znaczenie posiada rodzaj mieszanki, z której wykonano ogumienie. Warto zwracać uwagę na ten parametr pod kątem zużycia opon. 

Co z hałasem?

Cechą charakterystyczną opon na długie dystanse, często pomijaną i niedocenianą, jest  poziom wytwarzanego przez nie hałasu. Może się to wydawać sprawą drugorzędną i być może nawet nią jest, ale źle dobrane ogumienie potrafi być bardzo uciążliwe nie tylko dla kierowcy i pasażerów, ale też innych użytkowników drogi. Problem będzie się potęgował zwłaszcza przy dużych prędkościach rozwijanych na autostradzie lub drodze ekspresowej. Warto więc postawić na:

  • opony wysokiej klasy – 65 – 66 dB,
  • opony średniej klasy – do 68 dB.

Polecane opony – kilka przykładów

Warto wskazać kilka przykładowych modeli w różnych zakresach cenowych. Wśród opon cenionych i cieszących się dobrą opinią znajdują się między innymi:

  • Dunlop SP Sport Bluresponse,
  • Michelin Primacy 3,
  • Michelin Primacy 4,
  • Kormoran Impulser B2,
  • Fulda EcoControl HP,
  • Barum Brillantis 2.
Tagi: , , , ,
Marcin Kusz
Fan transportu ciężkiego, caravaningu i dobrego filmu. O motoryzacji, ale też nowoczesnych technologiach pisze od ponad 6 lat. W bogatej karierze dziennikarskiej współpracował z takimi mediami jak Komputer Świat, SpeedTest, Tabletowo czy PCLab.

Powiązanie artykuły

0 Komentarze

Zostaw komentarz