Umiejętne hamowanie silnikiem – jak to robić?

Umiejętne hamowanie silnikiem – jak to robić?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Technika hamowania silnikiem potrafi być niezwykle przydatna i pomocna dla kierowców, lecz wiele osób nie wie, jak hamować silnikiem, gdyż ten element jazdy jest pomijany podczas nauki. W jaki sposób powinno się właściwie hamować silnikiem?

W dużym skrócie hamowanie silnikiem polega na spowolnieniu samochodu za pomocą silnika, który gdy przestanie otrzymywać powietrze po zamknięciu przepustnicy, zaczyna wytwarzać siłę hamującą. W ten sposób można spowolnić swoje auto bez wykorzystywania układu hamulcowego, a co za tym idzie – spowolnić jego zużycie. 

Dlaczego stosuje się hamowanie silnikiem?

Układy hamulcowe w cywilnych samochodach osobowych są dość proste i zazwyczaj składają się z niewielkich tarcz wraz z klockami i zaciskami. Nie są przystosowane do tego, by pracować dłużej pod obciążeniem. Dlatego po kilku mocniejszych hamowaniach może się okazać, że efektywność hamowania znacząco spadła, a to jest już spore zagrożenie. Z tego powodu wielu kierowców pomaga sobie silnikiem, którego wykorzystanie zmniejsza zużycie hamulców. 

Hamowanie silnikiem jest przydatne szczególnie w górach, gdzie długotrwały zjazd bez hamowania doprowadziłby do rozpędzenia się do niebezpiecznej prędkości. Hamulce mogą jednak nie wytrzymać ciągłego spowalniania auta, więc w górach powinno się jak najwięcej hamować silnikiem, redukując do trzeciego lub nawet drugiego biegu, który pozwoli utrzymywać bezpieczną prędkość podczas górskiej jazdy. 

Jak odpowiednio hamować silnikiem?

Aby rozpocząć zwalnianie za pomocą silnika, trzeba przede wszystkim puścić gaz. W tym momencie de facto już hamujemy właśnie jednostką napędową. By było to jednak efektywne, trzeba pamiętać o tym, że nie możemy jechać na wciśniętym sprzęgle oraz należy dobrać odpowiednie przełożenie, by skutecznie wyhamować nasze auto. 

Hamowanie będzie najbardziej efektywne na niższych biegach, lecz trzeba dotrzeć do nich stopniowo. W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi przełożenie najlepiej jest zmienić przy około 2,5 tysiącach obrotów i bardzo delikatnie zwalniać sprzęgło, tak by nie szarpnąć autem, a ponadto nie zwiększyć zużycia sprzęgła. W ten sposób redukujemy biegi aż do biegu drugiego i na sam koniec najczęściej pomagamy sobie w wyhamowaniu do zera za pomocą hamulców. 

Kiedy nie powinno się hamować silnikiem?

Na hamowanie silnikiem należy uważać przede wszystkim, gdy jest ślisko. Wtedy zbyt agresywne hamowanie za pomocą silnika może sprawić, że auto wejdzie w poślizg, a ten, jak wiadomo, może przerodzić się w bardzo niebezpieczną sytuację. Dlatego w trudnych warunkach hamowanie silnikiem musi być przeprowadzane z dużą ostrożnością.

Zdj. główne: Tim Foster/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak może wyglądać egzamin na prawo jazdy w śniegu?
Jak może wyglądać egzamin na prawo jazdy w śniegu?
Wielu kandydatów na kierowców myśl o egzaminie na śniegu może przerażać. Czy jednak rzeczywiście diabeł jest taki straszny, jak go malują?
Nawigacja GPS – czy telefon wystarczy?
Nawigacja GPS – czy telefon wystarczy?
Czy telefon do nawigowania trasy podczas jazdy wystarczy? Co oferuje nawigacja GPS, a czego brakuje w smartfonie? Wszystkiego dowiesz się po przeczytaniu tego artykułu!
Co daje regularny serwis auta?
Co daje regularny serwis auta?
Zastanawiasz się, czy regularny serwis samochodu jest potrzebny? Odpowiedź brzmi - oczywiście, że tak! Dowiedz się, które elementy warto przede wszystkim sprawdzić.
Ostatnie wpisy