wtorek, Kwiecień 20, 2021
Banner Top

Po ukończeniu kursu na prawo jazdy, na przyszłego kierowcę czekają dwa egzaminy – teoretyczny i praktyczny. Teoria wydaje się stosunkowo prostą sprawą, ale zdarzają się podchwytliwe pytania. 

Podchwytliwe pytania na egzaminie teoretycznym 

Przepisy ruchu drogowego zmieniają się na przestrzeni lat. Warto być na bieżąco z obowiązującymi zasadami. Pytania na egzaminie teoretycznym bywają podchwytliwe, dlatego warto je dobrze przeanalizować. Jednym z nich jest pytanie o możliwość zatrzymania się pod wiaduktem. Uwaga: można zatrzymać się pod wiaduktem. Prawo o ruchu drogowym zabrania jedynie zatrzymywania się na wiadukcie. Innych podchwytliwych pytań jest na egzaminie całkiem sporo. 

Jak rozpoznać pojazd uprzywilejowany?

Jednym z podchwytliwych pytań może być to o pojazd z niebieskimi sygnałami świetlnymi i sygnałach dźwiękowych o zmiennym tonie. Czy taki pojazd jest uprzywilejowanym i czy musimy w takim wypadku ustąpić mu pierwszeństwa? Odpowiedź brzmi: nie. Pojazd uprzywilejowany definiuje oprócz niebieskich świateł błyskowych i sygnału o zmiennym tonie włączenie świateł mijania lub drogowych. Warto pamiętać, że pojazdów uprzywilejowanych jest więcej niż Pogotowie, Policja i Straż Pożarna. Są nimi między innymi Straż Graniczna, Służba Więzienna, Służba Celna, czy Inspekcja Transportu Drogowego, a nawet jednostki ratownictwa chemicznego i Służby Wywiadu Wojskowego. 

Krzyż świętego Andrzeja – czy należy się przed nim zatrzymać?

Wydawać by się mogło, że zbliżając się do przejazdu kolejowego, przed którym stoi krzyż świętego Andrzeja, należy zatrzymać pojazd. Nie jest to jednak prawda. Znak ten, występując w dwóch wersjach, informuje jedynie, że zbliżamy się do przejazdu kolejowego. Co mówią nam dwie jego wersje? Informują nas, że przejazd jest jednotorowy lub wielotorowy. Zatrzymać się musimy tylko wtedy, jeżeli za znakiem znajduje się także znak STOP. Oczywiście zawsze zbliżając się do przejazdu kolejowego, należy zachować ostrożność. 

Ustąpienie pierwszeństwa pojazdowi szynowemu – czy zawsze ma pierwszeństwo?

Wielu osobom wydaje się, że pojazdy szynowe, takie jak tramwaj mają bezwzględne pierwszeństwo na drodze. Tymczasem nie ma obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi szynowemu, który wyjeżdża właśnie z pętli. Opuszczając ją, kierowca pojazdu szynowego rozpoczyna jazdę, a więc ponownie włącza się do ruchu i to on ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu. Tak samo sprawa ma się w przypadku skrzyżowania ze znakami pierwszeństwa lub sygnalizacją świetlną. Wskazania znaków i świateł dotyczą wszystkich kierujących w takim samym stopniu, tak samo motorniczego tramwaju. 

Kiedy musimy zachowywać szczególną ostrożność? 

Wydawałoby się, że poprawna odpowiedź na to pytanie brzmi: zawsze. Nie do końca tak jest. W zwykłych sytuacjach drogowych wystarczy, że zachowamy po prostu ostrożność. Prawo o ruchu drogowym nakłada na kierowców obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, która polega na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji, które zmieniają się na drodze. Szczególna ostrożność musi tu zadziałać w stopniu, który umożliwi kierowcy odpowiednio szybką reakcję. A więc odpowiedź na pytanie: „Czy kierujący pojazdem od zmierzchu do świtu, ma obowiązek stale zachowywać szczególną ostrożność?” brzmi – nie. 

Czy poduszka powietrzna jest skuteczna nawet kiedy pasy bezpieczeństwa nie są zapięte? 

Na egzaminie teoretycznym pojawiają się także pytania zwane „specjalistycznymi”. Jedno z nich dotyczy poduszek powietrznych i niezapiętych pasów bezpieczeństwa. Mogłoby się wydawać, że są to niezależne od siebie systemy bezpieczeństwa, jednak nie jest to prawdą. Sama poduszka zmniejsza ryzyko zgonu podczas wypadku o 1/3. Największe bezpieczeństwo zapewnia sprawnie działająca poduszka powietrzna, zapięte pasy bezpieczeństwa i dobrze ustawiony zagłówek. Dlatego odpowiedź na wyżej postawione pytanie brzmi: nie. 

(fot. pixabay.com)

Tagi: , , ,
Marcin Kusz
Fan transportu ciężkiego, caravaningu i dobrego filmu. O motoryzacji, ale też nowoczesnych technologiach pisze od ponad 6 lat. W bogatej karierze dziennikarskiej współpracował z takimi mediami jak Komputer Świat, SpeedTest, Tabletowo czy PCLab.

Powiązanie artykuły

0 Komentarze

Zostaw komentarz