Czym jest smar molibdenowy i gdzie się go stosuje?

Czym jest smar molibdenowy i gdzie się go stosuje?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Praca różnego rodzaju mechanizmów generuje ogromną ilość drgań, które negatywnie przekładają się na żywotność układu oraz efektywność jego pracy. Aby zminimalizować takie zjawisko, stosuje się różne techniki i specyfiki, wśród których często spotykane są specjalne smary. Co warto o nich wiedzieć? Jak działa smar molibdenowy?

Smary litowe (takie jak wspomniany smar molibdenowy) skutecznie przekładają się na pracę mechanizmów, narażonych na spore obciążenie. Są szczególnie cenione przez mechaników, ale nie tylko. Wszechstronne właściwości takich produktów pozwalają na ich szerokie stosowanie w przemyśle, usługach i mechanice.

Co to jest smar molibdenowy?

Wśród wszystkich smarów litowych, wyróżnimy właśnie ten molibdenowy. Czym jest? To produkt uzupełniony o dwusiarczek molibdenu czyli związek nieorganiczny z grupy siarczków, znany także jako sól kwasu siarkowodorowego. Ma dość włóknistą strukturę i wysokie właściwości smarne.

Do cech charakterystycznych takiego smaru możemy zaliczyć między innymi tłumienie drgań, redukcję tarcia, obniżenie temperatury i zwiększenie stabilności mechanizmu. Niekiedy dobrze nałożony, wysokiej klasy smar molibdenowy umożliwi całkowite wyeliminowanie drgań w mechanizmach różnego rodzaju. Z tego względu stosuje się go głównie przy układach o wysokim stopniu obciążenia, ale stosunkowo niewielkich obrotach właściwych.

W jakich sytuacjach warto stosować taki smar?

Kiedy warto nałożyć smar molibdenowy? Przyda się szczególnie wtedy, gdy chcesz usprawnić pracę takich elementów jak łożyska toczne i ślizgowe, myjki wysokociśnieniowe do przeznaczenia przemysłowego i usługowego, toczne elementy prowadnic zaawansowanych mechanizmów, prowadnic liniowych, wrzecion, wielowypustów czy ślimacznic. Sprzęty bazujące na powyższych systemach pracy są narażone na spore drgania, które należy wyeliminować, by przedłużyć w praktyce ich żywotność.

Smary te nie wpływają destrukcyjnie na stan elementów (nawet gumowych) i dodatkowo zabezpieczają je np. przed korozją czy zapieczeniem. Z tego względu warto nakładać je również na nakrętki czy sworznie. Pamiętaj, aby ilość smaru dostosować do wytycznych producenta i aktualnego stanu technicznego sprzętu – im więcej drgań tym więcej substancji należy użyć.

Oczywiście zwróć uwagę na stan techniczny swojego mechanizmu. Smar molibdenowy nie naprawi uszkodzonych elementów i przed nałożeniem nowej pasty należy wymienić wyeksploatowane części. To klucz do prawidłowej pracy Twojego urządzenia.

Zdjęcie główne: pexels.com/cottonbro

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
AC dla młodego kierowcy – jak wybrać najlepszą ofertę?
AC dla młodego kierowcy – jak wybrać najlepszą ofertę?
Choć wielu młodych kierowców nie decyduje się na ubezpieczenie od wydarzeń losowych, to warto zwrócić na nie uwagę przede wszystkim podczas pierwszych kroków za kółkiem.
Kielecki WORD nie zrezygnował z misji edukacyjnej w dobie koronawirusa
Kielecki WORD nie zrezygnował z misji edukacyjnej w dobie koronawirusa
Przeprowadzane akcje mają uświadamiać pieszych uczestników ruchu drogowego o obowiązku bycia widocznym dla kierowców.
Na co zwrócić uwagę, wybierając myjkę ciśnieniową?
Na co zwrócić uwagę, wybierając myjkę ciśnieniową?
Na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Ostatnie wpisy