Artykuł sponsorowany
Warunki na drodze zmieniają się wraz z porami roku, właśnie dlatego każdy kierowca powinien mieć dwa zestawy opon – zimowe i letnie. Dzięki temu podziałowi jazda samochodem jest nie tylko bezpieczniejsza, lecz także bardziej ekonomiczna. Dopasowanie opon i stylu jazdy do warunków drogowych to obowiązek każdego kierowcy. Zobacz, co powinieneś wiedzieć o wymianie opon.
Nie ma ściśle ustalonego terminu, do którego należy zmienić opony. Wiele zależy od pogody, prognoz na przyszłe dni i ogólnych warunków na drodze. Bardzo umowną granicą, przyjmowaną przez wielu kierowców jest 7 stopni Celsjusza. Powyżej tej temperatury należy zmienić opony na letnie, poniżej 7 stopni, czas na zimówki. Nie jest to jednak sztywna rama, ponieważ już przy 10 stopniach można jesienią poczuć, że auto zaczyna tracić przyczepność, a opony tracą skuteczność. Ta granica wyznacza sposób, w jaki zachowuje się ogumienie.
Opony letnie przy wysokich temperaturach są elastyczne i zapewniają fantastyczną przyczepność na suchej drodze, ale gdy temperatura spada, tracą swoje właściwości, a nawet zaczynają stwarzać niebezpieczeństwo. Z gumami zimowymi jest dokładnie tak samo. Gdy na drodze nie ma śniegu, a asfalt jest ciepły, opony ścierają się i zużywają dużo szybciej. Opony niedobrane do warunków drogowych są dużo bardziej podatne na uszkodzenia, pęknięcia oraz negatywnie wpływają na ekonomię jazdy samochodem.
Zaczynając od argumentów “na chłopski rozum”, opony zimowe stworzone są z myślą o jeździe w trudnych warunkach, kiedy na drodze leży przykryty warstwą śniegu lód. Mają lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni i sprawdzają się przy niskich temperaturach. Z kolei opony letnie są odporne na wysokie temperatury, do których rozgrzewa się asfalt na słońcu i przeznaczone są raczej do jazdy po suchej drodze.
Ale jak odróżnić z jaką gumą masz do czynienia? Najprostszym sposobem będzie spojrzenie na ścianę boczną opony, gdzie znajdują się wszystkie ważne informacje. Na oponie zimowej, znajdować się będzie symbol śnieżynki, często oprawionej w kształt, przypominający góry.
Innym sposobem jest zwrócenie uwagi na to, w jaki sposób wycięta jest opona. Bieżnik w oponach letnich jest otoczony mnóstwem płytkich kanałów, które zapewniają przyczepność na suchym asfalcie. Powierzchnia letniego ogumienia ma znacznie mniej “nacięć” w porównaniu do zimowej, jest po prostu bardziej gładka. W zimówkach znajdziesz dużo głębsze, bardziej zauważalne wcięcia, które służą do odprowadzania wody spod kół.
Zarówno zimowe, jak i letnie opony znajdziesz w bardzo konkurencyjnych cenach na https://plusgum.pl/.
Specjalistą w tej dziedzinie jest wulkanizator i najlepiej udać się w tej sprawie do jego warsztatu. Jeśli nie masz takiego specjalisty w pobliżu, niektóre warsztaty samochodowe oferują usługę wymiany opon. Mechanicy przechodzą szkolenia z wulkanizacji i często łączą warsztat z wulkanizacją. Bez względu na to, jakie miejsce wybierzesz, upewnij się, że osoba, która wymienia opony w Twoim samochodzie, wie, co robi. Koła muszą być dobrze wyważone i dokręcone naprawdę solidnie, by jazda samochodem była bezpieczna.
Jak widać, wymiana opon to wcale nie tak skomplikowana sprawa. Wystarczy upewnić się, że masz dobre opony, lub kupić nowy zestaw, i udać się do specjalisty, który zajmie się resztą. Jeśli masz wątpliwości co do tego, jakie opony wybrać, mechanik lub wulkanizator powinni doradzić Ci, co kupić, by nie zmarnować pieniędzy.