Przy wyborze skrzyni biegów bardzo często poruszanymi argumentami są kontrola i niższe spalanie, które jest zapewniane w teorii przez przekładnię manualną. Oszczędnie da się jednak jeździć również automatem.
Ecodriving to styl jazdy pożądany przez bardzo wielu kierowców. Pozwala on na spore oszczędności w skali roku – gdy jeździmy sporo, to nawet oszczędność na poziomie litra na 100 kilometrów może pozwolić na zaoszczędzenie dużej sumy. Bardzo często mówi się jednak, że ecodriving możliwy jest tylko w samochodzie z manualną skrzynią. Wynika to z faktu, iż pozwala ona na zmianę biegów w dowolnym momencie, przez co można jeździć cały czas na optymalnym przełożeniu.
Skrzynia automatyczna charakteryzuje się tym, że bardzo rzadko mamy kontrolę nad przełożeniami. Owszem, w niektórych autach można zmieniać biegi własnoręcznie przez przesuwanie dźwigni do przodu lub do tyłu bądź za pomocą manetek umieszczanych przy kierownicy. To rozwiązanie spotkamy jednak zazwyczaj w samochodach sportowych lub tych, które mają do nich nawiązywać.
Bardzo wiele osób o tym zapomina, lecz jazda ekologiczna to nie tylko kontrolowanie biegów. Aby jeździć w sposób ekonomiczny i ekologiczny trzeba również zwracać uwagę na inne elementy jazdy. Niezwykle ważna jest tutaj obserwacja drogi. Jeśli przewidujemy sytuację na drodze i zachowujemy jak największą płynność jazdy, możemy zaoszczędzić naprawdę dużo, w szczególności w warunkach miejskich. Bardzo dużo paliwa zużywa bowiem sam moment ruszania. Paliwo można więc oszczędzić, decydując się na szybsze zwolnienie przed światłami i tocząc się w ich kierunku tak, by można było ponownie przyspieszyć, gdy zapali się zielone światło bez konieczności zatrzymywania się.
Spore oszczędności zapewnia także powstrzymanie się od gwałtownych ruchów. Wszelkie bardzo agresywne przyspieszenia albo mocne hamowanie to powód do większego zużycia paliwa. Niepożądane jest jednak również bardzo powolne przyspieszanie. Znacznie większe oszczędności osiągniemy, gdy rozpędzimy się w dość dynamiczny sposób, lecz bez korzystania z pełni mocy do pożądanej prędkości, a następnie jedynie będziemy ją utrzymywać, co na dłuższym dystansie zużywa bardzo małe ilości paliwa.
Mało kto o tym wie, lecz podczas korzystania ze skrzyni automatycznej również da się kontrolować przełożenie, a dokładniej obroty, na jakich jedziemy. Bieg powinien być jak najwyższy przy danej prędkości. Obroty silnika z kolei powinny się znajdować w zakresie od 2200 do 3000 obrotów na minutę, gdy mówimy o jednostkach napędowych korzystających z benzyny. W przypadku diesli widełki te są nieco niżej, gdyż silniki wysokoprężne znacznie szybciej korzystają z pełnego zakresu mocy i osiągają niższą wartość obrotów na minutę.
Zdj. główne: Nicolai Berntsen/unsplash.com