Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
BMW to niemiecka marka samochodów, silników i motocykli, należąca do bawarskiego koncernu BMW – Bayerische Motoren Werke, czyli Bawarskich Zakładów Motoryzacyjnych. Wiąże się z nią ciekawa historia oraz wiele interesujących faktów. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat tej marki.
Zanim w sprzedaży pojawiły się pierwsze auta marki BMW, wcześniej koncern ten produkował silniki do samolotów, motocykle, hamulce kolejowe oraz sprzęt rolniczy. Niemiecki producent wszedł na rynek samochodowy dopiero w 1928 roku, kiedy przejął Fabrykę Samochodów Eisenach oraz markę Dixi. Pierwsze auto BMW produkowane seryjnie to BMW 3/15 PS DA 2.1, wyprodukowane w 1929 roku.
Po II wojnie światowej na niemiecki koncern został nałożony zakaz produkcji jakichkolwiek pojazdów silnikowych, a główny zakład w Monachium był niemal całkowicie zniszczony i przejęły go Stany Zjednoczone. Po zakończeniu wojny BMW zajmowało się naprawą pojazdów armii USA, a także produkcją części zamiennych, narzędzi rolniczych, rowerów i naczyń kuchennych. Następnie koncern otrzymał pozwolenie na produkcję motocykli, a w 1951 roku zaprezentował pierwsze powojenne auto – BMW 501.
Po zakończeniu II wojny światowej Fabryka Samochodów w Eisenach została przejęta przez Stany Zjednoczone, a następnie przez Związek Radziecki. Nowi zarządcy otrzymali do swojej dyspozycji linie produkcyjne, maszyny i podzespoły. Oferowali wątpliwej jakości pojazdy pod marką BMW, podczas gdy niemiecki koncern z centralą w Monachium utracił jakikolwiek wpływ na ich produkcję. W związku z tym jego przedstawiciele wytoczyli proces sądowy, w wyniku którego Fabryka w Eisenach otrzymała prawny zakaz posługiwania się nazwą BWM. Zaczęła sprzedawać swoje pojazdy pod nową marką EMW – Eisenacher Motoren Werk, która następnie została zmieniona na VEB Automobilwerk Eisenach (AWE).
Logo marki BMW zostało zarejestrowane w 1917 roku. Tworzy je koło otoczone pierścieniem z napisem BMW, podzielone na cztery ćwiartki w kolorze białym i niebieskim. Projekt przechodził kosmetyczne zmiany w latach 1933, 1953, 1967 i 1997. W 2020 roku zostały wprowadzone zmiany na potrzeby brandingu marki – usunięto czarny kontur oraz efekt trójwymiarowości. Emblemat używany w samochodach pozostał niezmieniony od 1997 roku.
W 1929 roku pojawiła się reklama, która przedstawia logo BMW nałożone na obracające się śmigło. Spowodowało to upowszechnienie się mitu, że emblemat marki został zainspirowany właśnie śmigłem i wskazuje na lotnicze pochodzenie marki. Zgodnie z tą koncepcją białe śmigło przecina niebieskie niebo. W rzeczywistości jednak logotyp był inspirowany emblematem marki Rapp Motorenwerke i nawiązuje do barw flagi Bawarii.
W Monachium znajduje się słynne centrum wystawowe BMW Welt, otwarte w 2007 roku. Pełni ono wiele funkcji – muzeum, miejsca odbioru i ekspozycji samochodów BMW, a także centrum rozrywkowego. Jest najpopularniejszą atrakcją turystyczną w całej Bawarii. W centrum są prezentowane nie tylko pojazdy BMW, ale także pozostałych marek niemieckiego koncernu – Rolls-Royce Motor Cars i Mini.
BMW od lat jest marką kojarzoną z wyścigami samochodowymi. W 1978 roku powstał pierwszy samochód wyścigowy M1. W 1982 roku silniki BMW zostały po raz pierwszy użyte w pojazdach Formuły 1. Były one wykorzystane m.in. w samochodzie Brabham BT52 brazylijskiego zawodnika Nelsona Piqueta i umożliwiły mu zdobycie w 1983 roku tytułu mistrza świata. W latach 2006-2009 kierowcą zespołu BMW Sauber był Robert Kubica.
BMW jest liderem luksusowych samochodów zarówno w Polsce, jak i na świecie. W naszym kraju chętnie są one używane przez firmy i pełnią głównie funkcję reprezentacyjną. Ze względu na wysoką cenę zakupu, przedsiębiorcy zazwyczaj decydują się na leasing BMW. W pierwszym półroczu 2022 roku marka ta uplasowała się na pierwszym miejscu pod względem rejestracji – 12 364 egzemplarze. Najpopularniejszymi modelami tej marki w Polsce jest BMW 3, BMW X3 oraz BMW X5.
Na rynku pojawiło się do tej pory 15 w pełni elektrycznych aut marki BMW. Zaliczają się do nich m.in. BMW i3, BMW i5, BMW i4, BMW iX, BMW X1, BMW i7, BMW X3 i BMW MINI SE. W 2021 roku niemiecki producent zwiększył sprzedaż swoich samochodów elektrycznych o 133,1% (103 855 egzemplarzy). W 2022 roku koncern ponownie planuje poprawić wyniki sprzedaży, a w ciągu najbliższych 10 lat chce wprowadzić do użytku 10 milionów pojazdów z napędem elektrycznym.
Fot.: materiał prasowy Klienta.