Cofanie przyczepą na egzaminie C+E – kilka podpowiedzi

EGZAMINYPRAKTYKA
Cofanie przyczepą na egzaminie C+E – kilka podpowiedzi
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Cofanie przyczepką to jeden z najtrudniejszych momentów egzaminu C+E. Oto nasze rady, jak poradzić sobie z tym zadaniem!

Cofanie z przyczepą sprawia trudności nawet zawodowcom – dlaczego?

Niektórym osobom operowanie tylko i wyłącznie swoim własnym pojazdem może sprawić wiele trudności. Co jednak w przypadku, kiedy konieczne jest również kierowanie przyczepą, która jest przytwierdzona do pojazdu? Wtedy oczywiście sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje, lecz błędy często popełniają nie tylko nowicjusze. Nawet najbardziej doświadczeni kierowcy mogą spotkać się nieraz ze sporymi trudnościami. Dlaczego jednak tak się dzieje i czemu cofanie z przyczepą może nam sprawiać aż tak dużo kłopotów?

Chodzi tu w głównej mierze o samo zachowanie przyczepki, które dla osób mniej obeznanych z jazdą z taką dostawką może być często nielogiczne. W przypadku samochodu jest to dość sensowne – skręcamy w lewo, a więc cofamy w lewo, skręcamy w prawo, więc cofamy w prawo. W przypadku przyczepki jednak, z uwagi na jej częściową bezwładność, a przede wszystkim brak innego napędu niż pojazd, który ją ciągnie, wygląda to trochę inaczej. Jeżeli na przykład skręcimy kierownicę mocno w lewo, przyczepa… zacznie skręcać w prawo! W celu opanowania wszystkich niuansów będzie trzeba naprawdę sporo praktyki oraz nauki wyczucia przyczepki i jej zachowania, co zdecydowanie nie będzie prostym zadaniem.

O czym należy pamiętać podczas cofania przyczepą na egzaminie C+E?

Test cofania przyczepą na egzaminie C+E jest wykonywany na placu manewrowym na łuku. Najpierw oczywiście musimy przejechać łuk, jadąc prosto. Potem jednak zaczynają się schody. Na co zwracają uwagę osoby, które znają się na egzaminach tego typu? Przede wszystkim zalecają ostrożne i płynne ruchy – na wykonanie łuku mamy aż 10 minut, więc nie ma tutaj żadnej mowy o pośpiechu. Warto ostrożnie obserwować, co dzieje się w lusterkach bocznych i tylnych. Warto również nie bać się korekt – w przypadku cofania możemy wykonać ich dowolną liczbę, co przy manewrowaniu tak dużym zespołem pojazdów jest niezwykle ważną informacją.

Można również wspomnieć o kilku trikach, dzięki którym cofanie z przyczepą podczas egzaminu C+E będzie o wiele prostsze. Przede wszystkim warto ustawić się blisko prawej linii łuku, dzięki czemu przyczepie łatwiej będzie wejść w zakręt. Warto robić małe manewry – ostrożne skręty raz w jedną, raz w drugą stronę pozwolą nie tylko na zmieszczenie się w liniach, ale również na odpowiednie wypozycjonowanie zarówno przyczepy, jak i samego pojazdu. Nie zapominajmy jednak, że nic nie zastąpi praktyki i własnego wyczucia – by opanować cofanie przyczepką, trzeba po prostu wykonać ten manewr wiele razy!

Zdjęcie główne: Sander Yigin/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Oczyszczanie ścieków: innowacyjne rozwiązania i zalety stosowania technologii Tegal
Oczyszczanie ścieków: innowacyjne rozwiązania i zalety stosowania technologii Tegal
Poznaj innowacyjne metody oczyszczania ścieków z wykorzystaniem technologii Tegal. Badamy zalety tej zaawansowanej metody oraz jej potencjał dla sektora ochrony środowiska.
Jak plomba plastikowa Twistseal przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa w transporcie?
Jak plomba plastikowa Twistseal przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa w transporcie?
Dowiedz się, jak plomby plastikowe Twistseal zapewniają zwiększone bezpieczeństwo i wydajność w transporcie poprzez utrzymanie integralności ładunku i znaczną poprawę kontroli.
Europejski ekspert Nissana prowadzi szkolenia nauki jazdy za kierownicą modelu JUKE
Europejski ekspert Nissana prowadzi szkolenia nauki jazdy za kierownicą modelu JUKE
25 lat doświadczenia za kółkiem skondensowane w serię trzech materiałów szkoleniowych to niesamowite osiągnięcie.
Ostatnie wpisy