Cofanie przyczepą na egzaminie C+E – kilka podpowiedzi

EGZAMINYPRAKTYKA
Cofanie przyczepą na egzaminie C+E – kilka podpowiedzi
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Cofanie przyczepką to jeden z najtrudniejszych momentów egzaminu C+E. Oto nasze rady, jak poradzić sobie z tym zadaniem!

Cofanie z przyczepą sprawia trudności nawet zawodowcom – dlaczego?

Niektórym osobom operowanie tylko i wyłącznie swoim własnym pojazdem może sprawić wiele trudności. Co jednak w przypadku, kiedy konieczne jest również kierowanie przyczepą, która jest przytwierdzona do pojazdu? Wtedy oczywiście sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje, lecz błędy często popełniają nie tylko nowicjusze. Nawet najbardziej doświadczeni kierowcy mogą spotkać się nieraz ze sporymi trudnościami. Dlaczego jednak tak się dzieje i czemu cofanie z przyczepą może nam sprawiać aż tak dużo kłopotów?

Chodzi tu w głównej mierze o samo zachowanie przyczepki, które dla osób mniej obeznanych z jazdą z taką dostawką może być często nielogiczne. W przypadku samochodu jest to dość sensowne – skręcamy w lewo, a więc cofamy w lewo, skręcamy w prawo, więc cofamy w prawo. W przypadku przyczepki jednak, z uwagi na jej częściową bezwładność, a przede wszystkim brak innego napędu niż pojazd, który ją ciągnie, wygląda to trochę inaczej. Jeżeli na przykład skręcimy kierownicę mocno w lewo, przyczepa… zacznie skręcać w prawo! W celu opanowania wszystkich niuansów będzie trzeba naprawdę sporo praktyki oraz nauki wyczucia przyczepki i jej zachowania, co zdecydowanie nie będzie prostym zadaniem.

O czym należy pamiętać podczas cofania przyczepą na egzaminie C+E?

Test cofania przyczepą na egzaminie C+E jest wykonywany na placu manewrowym na łuku. Najpierw oczywiście musimy przejechać łuk, jadąc prosto. Potem jednak zaczynają się schody. Na co zwracają uwagę osoby, które znają się na egzaminach tego typu? Przede wszystkim zalecają ostrożne i płynne ruchy – na wykonanie łuku mamy aż 10 minut, więc nie ma tutaj żadnej mowy o pośpiechu. Warto ostrożnie obserwować, co dzieje się w lusterkach bocznych i tylnych. Warto również nie bać się korekt – w przypadku cofania możemy wykonać ich dowolną liczbę, co przy manewrowaniu tak dużym zespołem pojazdów jest niezwykle ważną informacją.

Można również wspomnieć o kilku trikach, dzięki którym cofanie z przyczepą podczas egzaminu C+E będzie o wiele prostsze. Przede wszystkim warto ustawić się blisko prawej linii łuku, dzięki czemu przyczepie łatwiej będzie wejść w zakręt. Warto robić małe manewry – ostrożne skręty raz w jedną, raz w drugą stronę pozwolą nie tylko na zmieszczenie się w liniach, ale również na odpowiednie wypozycjonowanie zarówno przyczepy, jak i samego pojazdu. Nie zapominajmy jednak, że nic nie zastąpi praktyki i własnego wyczucia – by opanować cofanie przyczepką, trzeba po prostu wykonać ten manewr wiele razy!

Zdjęcie główne: Sander Yigin/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak wybrać odpowiednią motopompę do swoich potrzeb?
Jak wybrać odpowiednią motopompę do swoich potrzeb?
Poradnik wyboru motopompy dostosowanej do Twoich indywidualnych potrzeb. Dowiedz się, które funkcje i parametry są kluczowe przy tym wyborze.
Co daje audyt SEO strony?
Co daje audyt SEO strony?
Skuteczne pozycjonowanie wiąże się z przeprowadzeniem wielu określonych i ściśle wybranych działań, które mają w efekcie doprowadzić daną stronę aż na sam szczyt wyników w wyszukiwarce.
Przegląd Technologii AGM i Żelowej w akumulatorach oraz Znaczenie Odpowiedniego Prostownika
Przegląd Technologii AGM i Żelowej w akumulatorach oraz Znaczenie Odpowiedniego Prostownika
Akumulator samochodowy to jeden z najistotniejszych elementów każdej jednostki spalinowej. Pełni on rolę źródła energii elektrycznej prądu stałego.
Ostatnie wpisy