Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Ząbkowanie opon to częsta przyczyna powstawania hałasu podczas jazdy. Choć uciążliwe huczenie jest często bagatelizowane przez kierowców, bywa ono dość dużym problemem, przez który nie możemy podróżować komfortowo. Czym jest ząbkowanie opony i dlaczego powstaje? Zapraszamy do artykułu!
Z ząbkowaniem opon mamy do czynienia, gdy bloki bieżnika ścierają się nierównomiernie i zaczynają przypominać charakterystyczne “ząbki”. Zjawisko to rozpoznamy dodatkowo po tym, że jedna strona ogumienia jest bardziej starta od drugiej. Jest to naturalny proces zużywania się na przykład opon zimowych (rzuć okiem: https://www.24opony.pl/opony-zimowe.html) podczas jazdy.
Producenci tworzą coraz to nowsze rozwiązania mające sprawiać, że opona będzie zużywać się równomiernie. Problem ząbkowania może jednak dotyczyć każdych produktów – szczególnie tych o niższej jakości.
Najczęstszą przyczyną ząbkowania jest za wysokie ciśnienie w oponach. Zalety tego rozwiązania są tylko pozorne – nie gwarantuje ono komfortu i wygody prowadzenia, a sprawia że części barkowe opony będą nierównomiernie przylegać do nawierzchni. Chcąc uniknąć ząbkowania, warto dbać o odpowiednie ciśnienie w ogumieniu.
Na ząbkowanie narażone są nie tylko opony ze zbyt wysokim ciśnieniem. Nie wszystkie czynniki są tu zależne od kierowcy, dlatego warto regularnie kontrolować stan techniczny naszego ogumienia. Oto kilka powodów, dlaczego opony ząbkują!
Oraz dwa powody, na które kierowca ma wpływ:
Wyząbkowana opona pogarsza komfort jazdy na kilka sposobów. Oto dwa, które łatwo będzie nam odczuć podczas jazdy.
Wyząbkowane opony są często naprawiane za pomocą procesu zwanego szorstkowaniem. Proces ten polega na mechanicznym wyrównaniu bieżnika opony. Opona montowana jest na specjalnym urządzeniu, które za pomocą warstwy ściernej koryguje nierówności w zużyciu.
Z szorstkowaniem opon wiąże się jednak kilka problemów. Nie każdy warsztat posiada sprzęt, którym ten zabieg można wykonać. Opona nie jest też przywrócona do pierwotnego stanu, zużycie dalej pozostanie. Dodatkową przeszkodą jest również cena – w wielu serwisach waha się ona od 50 do nawet 80 złotych za jedno koło. Licząc, że wszystkie opony nadają się do naprawy, warto przemyśleć czy nie wykorzystać tego budżetu na zakup nowego kompletu.
Fot.: materiał prasowy Klienta.