Jak zmieniały się mandaty za prędkość na przestrzeni lat?

TARYFIKATOR
Jak zmieniały się mandaty za prędkość na przestrzeni lat?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Mandaty, punkty karne i możliwa utrata prawa jazdy to trzy powody, dla których nie warto przekraczać dozwolonej prędkości. Jak to wygląda w Polsce?

17 lat bez zmian

Dokładnie od 17 lat najwyższa kwota mandatu za przekroczenie prędkości wynosi 500 złotych. Kiedy ustalano tę kwotę, było to około jednej czwartej średniej krajowej pensji. Groźba tak poważnego uszczerbku na domowym budżecie skutecznie studziła zapędy kierowców, którzy w większości starali się przestrzegać obowiązujących przepisów.

Wraz z biegiem lat średnie wynagrodzenia w kraju rosły, lecz ustawodawcy nie nadążali za tym faktem i wysokość mandatów pozostała na niezmienionym poziomie. Z każdym rokiem policja coraz częściej zauważa, że obecny taryfikator jest zbyt łagodny i obecne stawki mandatowe nie robią na nikim wrażenia.

W porównaniu z innymi europejskimi krajami, polskie stawki są bardzo niskie, dlatego też co jakiś czas pojawia się pomysł ich podniesienia. Pomysłodawcy zauważają, że kara jest niewspółmierna do szkodliwości czynu i stwarzanego niebezpieczeństwa. Wiele zmieniła nowelizacja przepisów, która spowodowała, że po przekroczeniu prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym, kierowcy zostanie odebrane prawo jazdy na trzy miesiące.

Wysokość mandatów i punkty karne w 2021

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat w wysokości 50 zł,
  • Od 11–20 km/h – mandat od 50 do 100 zł i 2 punkty karne,
  • Od 21–30 km/h – mandat od 100 do 200 zł i 4 punkty karne,
  • Od 31–40 km/h – mandat od 200 do 300 zł i 6 punktów karnych,
  • Od 41–50 km/h – mandat od 300 do 400 zł i 8 punktów karnych,
  • Od 51 km/h – mandat od 400 do 500 zł i 10 punktów karnych.

Problemem polskiego taryfikatora jest fakt, że w porównaniu z innymi krajami nie rozróżnia on przekroczenia prędkości w terenie zabudowanym i niezabudowanym. W obu przypadkach wysokość mandatu i przyznanych punktów karnych jest taka sama. Pomimo zapowiadanych zmian, koniec końców rządzący nie zdecydowali się na zmianę przepisów.

Mandaty w innych krajach

Porównując stawki mandatowe w innych krajach można śmiało powiedzieć, że te w Polsce są bardzo niskie. W krajach skandynawskich wysokość mandatu jest uzależniona od wysokości zarobków i kary sięgają kilkuset tysięcy euro. Tak było w przypadku Rasmusa Ristolainena, fińskiego hokeisty, który w 2019 roku za przekroczenie prędkości o 41 km/h musiał zapłacić 120 tysięcy 680 euro, czyli prawie 550 tysięcy złotych. Sprawa trafiła do sądu, a ten dodatkowo zdecydował o zatrzymaniu prawa jazdy na trzy miesiące.

Ciekawostką może być fakt, że po przekroczeniu granicy Polacy stają się bardziej rozważni i nie łamią przepisów drogowych danych państw, a jeżeli już to ma miejsce, są to pojedyncze przypadki.

Wysokość mandatu za przekroczoną dopuszczalną prędkość jest wyższa nawet w mniej zamożnych krajach np. w Bułgarii, gdzie możemy zapłacić nawet 700 złotych. Bardzo dotkliwie złamanie przepisów ruchu drogowego odczujemy we Włoszech, gdzie możemy otrzymać mandat w wysokości nawet powyżej 3 tysięcy euro.

Czy mandaty w Polsce są zbyt niskie?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ale porównując nasze stawki do stawek europejskich, wysokości mandatów w Polsce są niskie. Gdyby były one uzależnione od wysokości dochodu pewne jest, że więcej osób zastanowiłoby się nad mocniejszym przyspieszeniem, a kilku kierowców na pewno zdjęłoby nogę z gazu. Jeżeli zmiana taryfikatora przyniosłaby zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i byłoby mniej wypadków, wówczas należy się nad takim pomysłem zastanowić. Nieoficjalnie mówi się, że wzrost będzie bardzo dotkliwy: z 500 złotych do 1500 złotych.

Zarówno policjanci jak i sami politycy zauważają, że obecny taryfikator i obecne kary przestały pełnić swoją funkcję. Coraz więcej osób przekracza prędkość, a co za tym idzie mamy na drogach coraz więcej wypadków – w tym te śmiertelne. Niedostosowanie prędkości często idzie w parze z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, które jeszcze bardziej podnoszą ryzyko wypadków.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak dbać o swoją bryczkę: porady ekspertów od renowacji i konserwacji
Jak dbać o swoją bryczkę: porady ekspertów od renowacji i konserwacji
Odkryj sekrety utrzymania Twojej bryczki w najlepszej formie. Przeczytaj porady od ekspertów w dziedzinie renowacji i konserwacji, które pomogą Ci cieszyć się nieskazitelnością Twojej karety na długie lata.
Jakie płyny musisz regularnie sprawdzać w aucie?
Jakie płyny musisz regularnie sprawdzać w aucie?
Regularne serwisowanie samochodu jest wyjątkowo ważne, jeśli chcesz czuć się pewnie i bezpiecznie podczas jazdy. Dowiedz się więc, jakie płyny eksploatacyjne musisz koniecznie sprawdzać oraz okresowo wymieniać.
Co oznaczają poszczególne symbole prawa jazdy? Odpowiadamy!
Co oznaczają poszczególne symbole prawa jazdy? Odpowiadamy!
Poza doskonale znaną wszystkim kategorią B w polskim prawie możemy znaleźć wiele innych pozwoleń. Jak się w nich wszystkich dobrze połapać?
Ostatnie wpisy