Zawód z ogromną przyszłością? Bez dwóch zdań kierowca tira. Jest ich coraz mniej, a zapotrzebowanie ciągle rośnie. Jeśli poważnie myślisz o takiej pracy, musisz wiedzieć, jakie kryteria powinieneś spełniać, aby móc nim zostać. Napiszemy dziś o uprawnieniach, badaniach i egzaminach!
Decydując się na zawód kierowcy tira, musisz wiedzieć, że praca ta obarczona jest ogromną odpowiedzialnością. Nie tylko potrzebujesz uprawnień, musisz być także zdrowy fizycznie i psychicznie, a to nie koniec. Konieczna jest doskonała znajomość wszystkich przepisów ruchu drogowego i znaków, nie tylko w Polsce, ale również w krajach, po których będziesz jeździł!
Jak wiesz, kierowca poza domem spędza większość swojego czasu, samo zamiłowanie nie wystarczy, musisz się liczyć z wyrzeczeniami. Jesteś na to gotowy? W takim razie czeka na Ciebie przygoda życia, stosunkowo dobre zarobki i przede wszystkim stabilne zatrudnienie. Jakich uprawnień wymaga się od kierowcy tira?
Przede wszystkim prawa jazdy kategorii C, które pozwala prowadzić pojazdy o masie do 3,5 tony. Jednak decydując się na pracę kierowcy zawodowego międzynarodowego, prawdopodobnie będziesz potrzebował prawo jazdy kategorii C1, które uprawnia do prowadzenia większych pojazdów powyżej 3,5 tony. Następna kategorie to C+E, C1+E lub D i D+E, które są wymagane, jeśli masz zamiar prowadzić pojazd z przyczepą, a tak zapewne będzie.
Prawo jazdy to nie jedyny wymóg, potrzebujesz także świadectwa kwalifikacji zawodowych oraz orzeczenia lekarskiego, o czym mówi art. 39j ustawy o transporcie drogowym. Oprócz kwalifikacji i pozytywnego orzeczenia lekarskiego na temat Twojego zdrowia fizycznego, niezbędne jest także orzeczenie psychologiczne, co reguluje art. 39k ustawy o transporcie drogowym.
Należy tutaj zauważyć, że dokument kierowcy zawodowego wydawany jest na pięć lat, a więc okres, kiedy są ważne badania lekarskie. Po tym czasie trzeba je powtarzać, tak jak szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych. Co ważne, kierowcy po 60. roku życia muszą wykonywać badania raz na 30 miesięcy, a więc już co 2,5 roku.
Istnieją także dodatkowe uprawnienia, które kierowcy muszą posiadać, jeśli chcą na przykład przewozić niebezpieczne odpady i płyny, towary łatwopalne – ogólnie mówiąc uprawnienia na transport ADR. Często inne kraje (jeśli chcesz być kierowcą międzynarodowym) wymagają osobnej licencji wydanej w danym kraju. Uprawnienia do transportu ponadgabarytowego czy niestandardowego to także coś, co kierowca musi posiadać, jeśli chce przewozić tego typu ładunki.
Jak możesz zauważyć, uprawnienia kierowcy tira nie ograniczają się jedynie do zdania egzaminu państwowego z teorii i praktyki na prawo jazdy kategorii C. Trzeba do tego dołożyć inne egzaminy, badania lekarskie (fizyczne i psychologiczne) oraz uprawnienia dodatkowe dla kierowców chcących wspinać się po szczeblach kariery i przewozić zróżnicowane towary w różne zakątki Europy.
(fot. pixabay.com)