Obowiązkowe a dobrowolne ubezpieczenie samochodów dostawczych

Obowiązkowe a dobrowolne ubezpieczenie samochodów dostawczych
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Ubezpieczenie transportowe samochodów dostawczych w Polsce jest obowiązkowe. Zakup części polis jest wymagany, aby dopuścić pojazd do ruchu na drogach. Brak wymaganego ubezpieczenia karany jest mandatem w wysokości nawet kilku tysięcy złotych. Co jest obowiązkowe, a co dobrowolne? Czym są OC, AC, NNW, OCP i OCPD? Dowiedz się już teraz!

Jakie są kary za brak ubezpieczenia?

W Polsce dostępnych jest kilka rodzajów polis, z których każda ma inne zadanie. Dla samochodów dostawczych zakupić można: ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), OCP / OCPD, autocasco (AC), assistance i NNW. Wszystkie opiszemy dokładnie poniżej, aby ich zakup był jak najbardziej świadomy dla każdego kierowcy. Za brak obowiązkowego ubezpieczenia grożą wysokie kary. Pojazd nie może być nieubezpieczony nawet przez jeden dzień! Właściciel samochodu dostawczego bez ważnego OC może zapłacić aż 6020 zł kary wystawianej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

OC, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej

Jednym w pełni obowiązkowym ubezpieczeniem w Polsce jest OC. Przypisywane jest ono na określony czas do danego samochodu. Zazwyczaj takie umowy zawiera się na rok. OC muszą mieć wszystkie pojazdy mechaniczne poruszające się po drogach, chyba że nie są w stanie przekroczyć prędkości 25 km/h. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej umożliwia przede wszystkim rekompensatę szkód, które ponosi się w przypadku kolizji czy innego rodzaju wypadku drogowego spowodowanego przez pojazd ubezpieczony.

AC, czyli autocasco

Do ubezpieczeń nieobowiązkowych należy autocasco. Chroni ono przed wszelkimi finansowymi szkodami powstałymi w sytuacjach losowych albo spowodowanych przez osoby trzecie. AC, w odróżnieniu od OC, nie łączy się z wypadkami w ruchu drogowym. Zadaniem autocasco jest finansowanie naprawy problemów powstałych m.in. w przypadku kradzieży, pożaru, w wyniku działania burz czy powodzi. W ramach autocasco wypłacane jest również odszkodowanie za zniszczenia, które powstaną z naszej winy.

Assistance

Assistance to kolejne nieobowiązkowe ubezpieczenie samochodu dostawczego, które jednak przydaje się na drodze, zwłaszcza pojazdom wybierającym się w długie trasy. Assistance umożliwia pomoc w awaryjnych sytuacjach. Dzięki niemu można w ramach ubezpieczenia skorzystać z holowania samochodu, wymiany opon w serwisie (w cenie polisy) czy też z auta zastępczego, jeśli ubezpieczone jest w naprawie.

NNW

Kolejne nieobowiązkowe ubezpieczenie możliwe do kupienia w Polsce to NNW. To specjalna polisa, która obejmuje finansowanie następstw nieszczęśliwych wypadków. Dzięki temu umożliwia wypłatę odszkodowania osobom, które ucierpiały w trakcie jazdy. Co ważne, działa również w przypadku śmierci kierowcy czy pasażerów.

OCP / OCPD

Specjalną polisą dla samochodów dostawczych jest OCP / OCPD. Jest to dobrowolne ubezpieczenie, które dotyczy jedynie przewoźników drogowych. Obejmuje ono wszelkie sytuacje, w których doszło do szkody z winy dostawcy. OCP ma za zadanie zabezpieczyć przedsiębiorcę, który wykonuje zlecenie, przed odpowiedzialnością za uszkodzenia, kradzież przewożonego ładunku czy opóźnienie w dostawie. Chroni ono dostawcę zarówno w trakcie jazdy, jak i przy załadunku czy rozładunku towaru. Ubezpieczenie transportowe OCP / OCPD jest często wymagane przez firmy zlecające transport krajowy oraz międzynarodowy.

Podczas wyboru ubezpieczenia dla swojego samochodu warto dokładnie sprawdzić wszystkie ceny i oferty. W Transportowej Grupie Zakupowej dostępna jest obsługa firm transportowych, która obejmuje nie tylko polisy, lecz także karty paliwowe, zwroty podatku VAT i podatku akcyzowego z zagranicy i wiele innych usług.

Zdjęcie: JavyGo/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Egzamin na prawo jazdy 2022 – jak będzie wyglądał?
Egzamin na prawo jazdy 2022 – jak będzie wyglądał?
Choć zmiany w przyszłorocznych egzaminach na prawo jazdy nie są największe, będą one miały pewien wpływ na ich przebieg.
Jest wyrok w głośnej sprawie. Egzaminator ukarany
Jest wyrok w głośnej sprawie. Egzaminator ukarany
Końca dobiegła bardzo głośna sprawa sądowa dotycząca wypadku śmiertelnego w trakcie egzaminu na prawo jazdy. Egzaminator, który go przeprowadzał, usłyszał wyrok.
Jak utrzymać licencję transportową? Poradnik dla przewoźników
Jak utrzymać licencję transportową? Poradnik dla przewoźników
Uzyskanie licencji transportowej to jedno, ale jej utrzymanie to zupełnie inna historia.
Ostatnie wpisy