Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Wyciągarki samochodowe większość z nas utożsamia z pokonywaniem najtrudniejszych i najbardziej wymagających tras off-roadowych, podczas gdy tak naprawdę liczba ich zastosowań wykracza znacznie dalej. Z urządzeń tych korzystają przede wszystkim praktycznie wszystkie służby ratownicze, w tym autolawety czy wozy strażackie. Wszystkie te pojazdy realizują jedno zadanie – mogą wyciągnąć dany pojazd z opresji, wydobyć go z głębokiej zaspy czy usunąć z drogi lub grząskiego terenu. Na ich pokładzie musi zatem znaleźć się wyciągarka samochodowa – podstawowe urządzenie, od którego zależy możliwość realizacji tego zadania.
Rodzaje wyciągarek samochodowych
Wyciągarki samochodowe dość mocno różnią się pomiędzy sobą, głównie sposobem realizacji ich pracy. Najpopularniejsze są:
- Wyciągarki elektryczne – ich zaletą jest możliwość podłączenia urządzenia bezpośrednio do układu elektrycznego praktycznie każdego pojazdu, gdyż zazwyczaj działają na zasilanie 12V.
- Wyciągarki hydrauliczne – to urządzenia spotykane głównie w dużych pojazdach, gdyż za ich zasilenie odpowiada wbudowany układ hydrauliczny, czyli olej podawany do urządzenia pod odpowiednio dużym ciśnieniem.
- Wyciągarki mechaniczne – są jeszcze bardziej skomplikowane, gdyż pobierają energię mechaniczną bezpośrednio z jednostki napędowej.
- Wyciągarki ręczne – znacznie rzadsze, co nie oznacza, że zupełnie zniknęły z rynku. W przypadku tych urządzeń musimy liczyć na siłę własnych mięśni. To wada, zaletą jest natomiast możliwość zastosowania także w sytuacji, gdy w akumulatorze zabraknie prądu, a jednostka napędowa nie będzie chciała się uruchomić.
Jakie cechy mają dobre wyciągarki samochodowe?
Wyciągarki samochodowe mają wiele cech szczególnie pożądanych przez kierowców oraz operatorów różnych pojazdów. Liczą się nawet te z pozoru najmniej istotne, które to w ogólnym rozrachunku wpływają na to, czy urządzenie można określić mianem dobrego, czy niezbyt godnego zaufania.
- Uciąg – w zasadzie najważniejszy parametr, który określa to, jak ciężki pojazd znajdujący się na kołach będzie w stanie uciągnąć dane urządzenie.
- Silnik – warto, aby silnik w Twojej wyciągarce miał moc odpowiednią do zastosowań, gdyż zbyt mała może uniemożliwiać pracę w wybranych warunkach, np. w błocie, które stanowi dodatkowy opór. Większość modeli ma moc około 6 KM, które bez większego problemu wystarczą do wyciągnięcia z opresji pojazdu ważącego nawet około 6 ton.
- Przekładnia – dodatkowy element mechaniczny, który nieco zwiększa moc, zmniejszając jednocześnie obciążenie danej jednostki. Zazwyczaj przekładnie są 3-stopniowe i uskuteczniają pracę urządzenia.
- Rozstaw śrub montażowych – na nic nam wysokiej klasy urządzenie, gdy nie będziemy w stanie go zamontować w odpowiednim miejscu. Warto jeszcze przed zakupem ocenić możliwość montażu w danym pojeździe, aby podczas jego instalacji obyło się bez przykrych niespodzianek.
Jakie zastosowania mają wyciągarki?
Wszystkie wyciągarki mają bardzo wiele różnych zastosowań, wynikających przede wszystkim z wykonywanej przez nie pracy. Urządzenia te szeroko wykorzystywane są w off-roadzie, jako ostatnia deska ratunku przed wezwaniem traktora lub innego rodzaju ciężkiego sprzętu, do wyciągnięcia auta np. z głębokiego jeziora lub grząskiego terenu. Znajdziemy je oczywiście także w holownikach oraz w autolawetach, gdzie z kolei służą jako element „wciągający” zniszczony pojazd na lawetę.
źródło zdjęć: freepik.com