Kategorie prawa jazdy w Polsce – co oznaczają symbole?

Kategorie prawa jazdy w Polsce – co oznaczają symbole?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

W polskim prawie jazdy występuje wiele kategorii. Co oznaczają poszczególne symbole? Przekonajmy się!

Co oznaczają symbole, które można spotkać na prawie jazdy?

Na odwrocie prawa jazdy widoczne są symbole, których znaczenie nie jest do końca znane wielu kierowcom. To kategorie prawa jazdy. Przekonajmy się, co oznaczają, a także sprawdźmy, jakie warunki trzeba spełnić, aby móc je uzyskać.

Kategoria AM

Aby otrzymać prawo jazdy kategorii AM, musimy ukończyć 14 lat oraz posiadać zgodę opiekunów. Będąc w jej posiadaniu, można kierować motorowerami oraz czterokołowcami, na przykład quadami lekkimi.

Kategoria A1

Chcąc uzyskać kategorię A1, musimy mieć ukończone 16 lat. Zdając egzamin na kategorię A1 możemy prowadzić motocykle o pojemności silnika do 125 cm³, mocy 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg. Kategoria ta uprawnia także do prowadzenia motocykli trójkołowych o mocy do 15 kW oraz wyżej wymienionych pojazdów z przyczepami, a także pojazdów z kategorii AM.

Kategoria A2

Kategoria A2 uprawnia do kierowania motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW, stosunku mocy do masy własnej do 0,2 kW/kg. Ponadto można prowadzić trójkołowce o mocy do 15 kW oraz pojazdy z kategorii AM i powyższe pojazdy połączone z przyczepą. 

Kategoria A

Kategoria A uprawnia do kierowania każdym motocyklem, a także pojazdami z kategorii AM oraz zespołami pojazdów, czyli powyższymi pojazdami połączonymi z przyczepą. Wiek, jaki musimy osiągnąć, aby otrzymać kategorię A, to 20 lat, pod warunkiem, że mamy kategorię A2, od co najmniej dwóch lat, lub 24 lata, jeśli nie posiadamy kategorii A2. 

Kategoria B1

Egzamin na kategorię B1 możemy zdawać pod warunkiem ukończenia 16 roku życia. Uprawnia ona do prowadzenia wszystkich czterokołowców (dużych quadów) oraz pojazdów z kategorii AM.

Kategoria B

Prawo jazdy kategorii B możemy uzyskać po osiągnięciu 18 roku życia. Uprawnia nas ono do prowadzenia pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, oraz takiego samego pojazdu z przyczepą jednoosiową o DMC do 750 kg, a także pojazdów z kategorii AM. Prawo jazdy kategorii B upoważnia także do prowadzenia ciągników rolniczych oraz pojazdów wolnobieżnych. Jeśli mamy prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat, możemy prowadzić również motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm³ i mocy do 11 kW oraz stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg. 

Kategoria B+E

Ta kategoria możliwa jest do uzyskania po osiągnięciu 18 roku życia. Umożliwia prowadzenie pojazdów kategorii B o DMC do 3,5 tony, a także zespołu pojazdów składających się z ciągnika rolniczego i przyczep oraz pojazdów wolnobieżnych i przyczep. 

Kategoria C

Możliwa jest do uzyskania po ukończeniu 21 lat. Dopuszcza ona poruszanie się pojazdami o DMC powyżej 3,5 t (małymi ciężarówkami) i zespołami pojazdów, czyli małą ciężarówką oraz przyczepą do 750 kg. Ponadto uprawnia też do jazdy pojazdami z kategorii AM, ciągnikami rolniczymi oraz pojazdami wolnobieżnymi, a także zespołami składającymi się z ciągnika rolniczego i pojazdu wolnobieżnego z lekką przyczepą. 

Kategoria C1

Kategorię C1 możemy uzyskać po osiągnięciu 18 roku życia. Uprawnia ona do kierowania pojazdami ciężarowymi o DMC od 3,5 tony do 7,5 tony oraz zespołami pojazdów, czyli małą ciężarówką oraz przyczepą do 750 kg, pojazdami z kategorii AM, ciągnikami rolniczymi oraz pojazdami wolnobieżnymi, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym z lekką przyczepą. 

Kategoria C1+E

Kategorię C1+E możemy uzyskać po osiągnięciu 18 roku życia. Jej osiągniecie umożliwia nam prowadzenie zespołu pojazdów o DMC do 12 ton, który składa się z pojazdu ciągnącego oraz przyczepy, a także zespołu pojazdów składającego się z ciągnika rolniczego lub pojazdu wolnobieżnego z przyczepami. 

Kategoria C+E

Osiągnąć ją możemy po ukończeniu 21 roku życia. Uprawnia nas ona do prowadzenia zespołu pojazdów złożonego z pojazdu z kategorii C i przyczepy oraz zespołu pojazdów złożonego z ciągnika rolniczego lub pojazdu wolnobieżnego z przyczepami. 

Kategoria D

Uzyskać ją możemy dopiero po osiągnięciu 24 roku życia. Uprawnia nas do prowadzenia autobusu, a także zespołu pojazdów składającego się z autobusu oraz przyczepy lekkiej o DMC do 750 kg, oraz pojazdów z kategorii AM, ciągników rolniczych oraz pojazdów wolnobieżnych. Upoważnia nas także do kierowania zespołami pojazdów składającymi się z ciągnika rolniczego oraz pojazdu wolnobieżnego z lekką przyczepą. 

Kategoria D1

Do egzaminu na kategorię D1 możemy podejść, osiągając wiek 21 lat. Uprawnia nas ona do kierowania autobusem o konstrukcji mogącej przewieźć 17 osób łącznie z kierowcą, o długości do 8 metrów, a także wyżej wymienionego zespołu pojazdów składającego się z autobusu oraz przyczepy lekkiej o DMC do 750 kg.

Kategoria D1+E

Wiek wymagany do jej osiągnięcia to 21 lat. Mając ją, możemy prowadzić pojazdy z kategorii D1, bez limitu kilogramów dotyczącego przyczep.

Kategoria D+E  

Wiek, jaki musimy osiągnąć, aby móc zdać egzamin na prawo jazdy tej kategorii, to 24 lata. Uprawni nas ono do kierowania pojazdami z kategorii D, bez ograniczeń co do tonażu podpiętych przyczep. 

Kategoria T

Wymagany wiek do jej uzyskania to jedynie 16 lat. Mając prawo jazdy kategorii T, możemy prowadzić ciągniki rolnicze, pojazdy wolnobieżne oraz zespoły pojazdów, składające się z wyżej wymienionych wraz z przyczepami, oraz pojazdów z kategorii AM.

Zdj. główne: bady abbas/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jaki samochód tani w utrzymaniu dla początkującego kierowcy wybrać?
Jaki samochód tani w utrzymaniu dla początkującego kierowcy wybrać?
Nie ulega wątpliwości, że utrzymanie samochodu to bardzo istotna część bycia kierowcą.
Tramwaj na drodze — o czym musisz pamiętać i na jakie zasady uważać?
Tramwaj na drodze — o czym musisz pamiętać i na jakie zasady uważać?
Tramwaje — dlaczego nie lubimy ich jako kierowcy? Jak się zachować, gdy musimy obok nich przejechać? Odpowiemy na te pytania, a nawet więcej — powiemy, kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa.
Egzaminy na prawo się zmienią? Eksperci chcą końca kucia na blachę!
Egzaminy na prawo się zmienią? Eksperci chcą końca kucia na blachę!
Od 10 lat teoretyczny egzamin na prawo jazdy przeszedł wiele zmian, ale – mimo wszystko – to dla potencjalnych kierowców system zakuwania odpowiedzi. Eksperci chcą zmienić jego zasady tak, aby weryfikował umiejętność interpretacji przepisów.
Ostatnie wpisy