Pierwsze ubezpieczenie AC – w jaki sposób je wybrać?

Pierwsze ubezpieczenie AC – w jaki sposób je wybrać?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych oprócz obowiązkowej polisy OC możemy też zdecydować się na ubezpieczenie autocasco, czyli AC. Pozwala ono na finansowe zabezpieczenie się na przykład przed kradzieżą czy też zniszczeniem swojego samochodu. Jak jednak wybrać ubezpieczenie AC?

Czym dokładnie jest ubezpieczenie AC?

Ubezpieczenie autocasco to jedno z nieobowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych. To drugie najczęściej wspominane ubezpieczenie z uwagi na to, jaką ochronę zapewnia. Jest ono bowiem zabezpieczeniem kierowcy przed sytuacjami, które mogłyby doprowadzić do sporych strat, takich jak na przykład zniszczenie auta przez siły przyrody, kradzież, ale też wspiera kierowcę w razie niewielkich awarii uniemożliwiających jazdę – takich jak na przykład koniec paliwa, wyładowany akumulator czy też zamrożone zamki w drzwiach. 

To, przed czym chroni AC, nie jest jednak sztywno określone tak jak w wypadku obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Każdy ubezpieczyciel ma swoje warunki, a do tego nierzadko różnią się one w zależności od tego, czego oczekuje dany kierowca decydujący się na wykup polisy AC.

Na co zwracać uwagę przy wyborze pierwszego AC?

Z racji tego, że zakres ubezpieczenia autocasco nie jest sztywno określony, wiele osób nie do końca wie, na co patrzeć podczas wyboru swojej pierwszej polisy AC. Bardzo ważne jest sprawdzenie tego, jak wygląda sytuacja ze zniżkami. Zazwyczaj te na polisę AC są liczone oddzielnie i możemy mieć nawet bardzo duże zniżki na ubezpieczenie OC, a na autocasco nie dostaniemy żadnej. Niektórzy ubezpieczyciele oferują jednak przeniesienie zniżek z OC na AC w przypadku doświadczonych kierowców, którym udało się zebrać lata bezszkodowej jazdy. 

Niezwykle ważna kwestia przy wyborze AC to odpowiednie ocenienie wartości swojego samochodu. Najważniejsze, by jej nie zaniżyć, gdyż w ten sposób w razie na przykład kradzieży po prostu stracimy pieniądze, gdyż otrzymamy ich mniej, niż auto było warte i to, że opłacaliśmy niższą składkę, nie pozwoli na ich odzyskanie. Podanie z kolei zbyt wysokiej wartości skończy się tak, że będziemy opłacać zawyżoną składkę, a w razie szkody otrzymamy i tak wartość auta, więc stracimy pieniądze przez to, że będziemy płacić zbyt wysokie składki każdego roku. 

Bardzo istotne jest również ustalenie tego, jak przeprowadzane będą naprawy. Do wyboru mamy wariant kosztorysowy oraz serwisowy. W tym pierwszym kierowca otrzymuje gotówkę potrzebną do naprawy wedle kosztorysu przygotowanego przez rzeczoznawcę, ale naprawę wykonuje już we własnym zakresie. W wariancie serwisowym wystarczy, by auto trafiło do serwisu, który został wybrany wraz z ubezpieczycielem i serwis za naprawę rozliczy się bezpośrednio z ubezpieczycielem. 

Na koniec warto dokładnie sprawdzać OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia w poszukiwaniu wszelkich wyłączeń odpowiedzialności, które sprawią, że nie będziemy mieć prawa do otrzymania odszkodowania. Niektóre ubezpieczenia autocasco działają na przykład tylko na terenie Polski.

Zdj. główne: 652234/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak efektywne filtry i testy jakości powietrza wpływają na utrzymanie standardów w technologii cleanroom
Jak efektywne filtry i testy jakości powietrza wpływają na utrzymanie standardów w technologii cleanroom
Odkryj, jak wysokiej jakości filtry powietrza i regularne testy jakości pomagają utrzymać idealne warunki w środowiskach cleanroom. Zrozum przyczyny, dla których warto zainwestować w systemy filtracyjne i monitoringu jakości powietrza.
Strajk egzaminatorów WORD trwa – na co musimy się szykować?
Strajk egzaminatorów WORD trwa – na co musimy się szykować?
Lata bez zmian w wynagrodzeniach dla egzaminatorów czy też istotnych zmian w źle ocenianych egzaminach na prawo jazdy sprawiły, że mogliśmy obserwować strajki egzaminatorów. Z czym się wiązały?
Przyszedł pijany na egzamin. Wcześniej stracił prawo jazdy za jazdę na podwójnym gazie
Przyszedł pijany na egzamin. Wcześniej stracił prawo jazdy za jazdę na podwójnym gazie
46-latkowi grozi kara 5 lat więzienia, wysoka grzywna, oraz zakaz kierowania pojazdami.
Ostatnie wpisy