Sprawny, efektywny i bezpieczny podjazd pod górę – poznaj zasady

TECHNIKA JAZDY
Sprawny, efektywny i bezpieczny podjazd pod górę – poznaj zasady
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Lekkie wzniesienia pokonujemy zwykle bez zastanowienia. Problemy mogą pojawiać się przy tych większych. Jak podjeżdżać efektywnie? Sprawdź zasady!

Pierwszy test ruszania pod górę 

Nasze umiejętności za kierownicą sprawdzane są oczywiście już podczas egzaminu na prawo jazdy. Jedną z nich jest podjazd pod wzniesienie. Ze względu na popełniane błędy, już na tym etapie często kończą się egzaminy. Jak ruszać bezpiecznie i sprawnie? Przede wszystkim, aby nie dopuścić do stoczenia się samochodu z górki, trzymając hamulec nożny i wciśnięte sprzęgło, zaciągamy hamulec ręczny. Będąc na pierwszym biegu, puszczamy hamulec ręczny, obroty utrzymujemy mniej więcej na 3000, po czym delikatnie puszczamy sprzęgło, a następnie hamulec ręczny. Nie ma tu oczywiście wielkiej filozofii, ale to praktyka czyni mistrza. 

Pokonywanie stromych wzniesień

Utarło się, że przed dojazdem do stromego wzniesienia należy mocno dodać gazu, jest to jednak nieprawda. Prawidłowym rozwiązaniem jest dodawanie go dopiero w momencie, gdy znajdujemy się na samym podjeździe. W innym przypadku, pomijając aspekt bezpieczeństwa, najczęściej przekraczamy dozwoloną prędkość oraz spalamy więcej paliwa. Kiedy podczas podjeżdżania pod wzniesienie, spadną obroty silnika, niezbędne jest zredukowanie biegu. Jak utrzymać płynną jazdę? W momencie wyrównywania się drogi zdejmujemy stopniowo nogę z gazu, a na jej spadku – nie używamy już go całkowicie, tak, by auto zaczęło hamować silnikiem. Gdy samochód porusza się ze zbyt dużą prędkością na zjeździe, redukujemy bieg, wcześniej delikatnie hamując. To o czym musimy tu pamiętać, to nietrzymanie cały czas wciśniętego hamulca podczas zjazdu. Długie hamowanie może w prosty sposób przegrzać nam hamulce. 

Jazda pod górę zimą

Poradzenie sobie ze sporymi wzniesieniami dla wielu kierowców jest dużym utrudnieniem, a szczególnie pokonywanie ich zimą. Naczelną zasadą podczas jazdy zimą jest utrzymywanie większej odległości między samochodami, a dodatkowo wszystkie manewry powinniśmy wykonywać spokojniej i wolniej. Takie działanie pozwoli nam na zapewnienie sobie większego marginesu błędu. Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że zmiana biegów na śliskiej, pochyłej powierzchni również jest niebezpieczna. Puszczenie sprzęgła przy nieadekwatnej mocy gazu może doprowadzić do poślizgu kół. Jakie jest rozwiązanie na bezpieczne pokonywanie wzniesień mimo śliskiej nawierzchni? Odpowiedni dobór biegu – należy się trzymać tego samego podczas podjazdu i w trakcie zjazdu. Odpowiedni bieg musimy dobrać sami, bazując na własnej ocenie konkretnej sytuacji. W praktyce warto także poczekać, aż auto przed nami wjedzie na wzniesienie. To istotnie wpłynie na nasze bezpieczeństwo. 

Sprawne opuszczanie skrzyżowań

Zdarza się, że skrzyżowanie, z którego próbujemy wyjechać, znajduje się na wzniesieniu. Jak sprawnie je opuścić, nie staczając się przy tym na samochód, który może znajdować się za nami? Tutaj sytuacja jest analogiczna, jak podczas egzaminu na prawo jazdy. Po wciśnięciu sprzęgła i wybraniu pierwszego biegu, stopniowo wciskamy gaz i puszczamy sprzęgło. Gdy wydaje nam się, że auto bez problemu ruszy, opuszczamy ręczny hamulec. Teoretycznie nie ma tutaj niczego trudnego. W praktyce – na skrzyżowaniach dochodzi zbyt często do sytuacji stresowych, więc o sprawne pokonanie wzniesienia czasami jest trudno. Dotyczy to zwłaszcza młodych kierowców. 

Jeżeli nadal pojawia się problem z ruszaniem pod górę

Co, jeśli mimo dobrej znajomości teorii i ćwiczeń praktycznych nadal nie wychodzi nam efektywna jazda pod górę? Zawsze możemy wykupić sobie dodatkowe godziny u instruktora. Wiele szkół nauki jazdy organizuje też szkolenia, w których trakcie można sprawdzić swoje umiejętności na przykład w kontrolowanych warunkach wpadania w poślizg. Jeżeli to wszystko za mało, możemy też postawić na samochód z automatyczną skrzynią biegów. Tu jazda jest zwykle płynna, a ruszaniu pod górę nie towarzyszy niekontrolowany zjazd samochodu. 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak prawidłowo dobrać armaturę przemysłową dla optymalnej pracy instalacji?
Jak prawidłowo dobrać armaturę przemysłową dla optymalnej pracy instalacji?
Dowiedz się, jak dobrać odpowiednią armaturę przemysłową, aby zagwarantować efektywne i nieprzerwane działanie instalacji. Poznaj kluczowe elementy do wyboru i odpowiednie kroki procesu decyzyjnego.
Jak dbać o silniki w maszynach budowlanych, aby zapewnić ich długą żywotność?
Jak dbać o silniki w maszynach budowlanych, aby zapewnić ich długą żywotność?
Poznaj sprawdzone metody konserwacji i pielęgnacji silników w maszynach budowlanych. Dowiedz się, jak unikać najczęstszych błędów i zapewnić długą żywotność swoich urządzeń.
Mandat w wysokości 500 zł za nietrzymanie rąk na kierownicy?! Jak do tego doszło?
Mandat w wysokości 500 zł za nietrzymanie rąk na kierownicy?! Jak do tego doszło?
To element zmian przepisów, jakie przed dwoma laty weszły w życie w związku nowymi kontrolami policyjnymi.
Ostatnie wpisy