Teoretyczny egzamin na prawo jazdy kategorii C – jakie pytania możesz dostać?

Teoretyczny egzamin na prawo jazdy kategorii C – jakie pytania możesz dostać?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Egzamin na prawo jazdy kategorii C jest dość popularny, gdyż daje możliwość uprawiania dość opłacalnego i pożądanego zawodu kierowcy zawodowego. Jakie pytania mogą czekać kandydatów na egzaminie teoretycznym?

Prawo jazdy kategorii C umożliwia prowadzenie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, które dodatkowo mogą ciągnąć przyczepkę lekką, czyli taką nieprzekraczającą 750 kilogramów. Można je później rozszerzyć, zdając kategorię C+E, która pozwala na prowadzenie dużych zestawów ciężarowych. 

Co jest wymagane, by ubiegać się prawo jazdy kategorii C?

Podstawa do zdobycia prawa jazdy kategorii C to posiadanie prawa jazdy kategorii B. Nie jest to jednak jedyny z wymogów. Kandydat na kierowcę o takich uprawnieniach musi mieć również ukończone 21 lat. Jest jedyny wyjątek w tej kwestii i dotyczy on Żołnierzy Sił Zbrojnych, którym wystarczy ukończenie 18 lat. Ponadto, gdy mamy zdany egzamin na kategorię B, lecz nie posiadamy fizycznie dokumentu, do rozpoczęcia kursu wystarczy samo zaświadczenie o zdanym egzaminie. 

Kurs na prawo jazdy kategorii C jest dość podobny do kategorii B. Składa się on z części teoretycznej, która w tym wypadku trwa 20 godzin oraz części praktycznej trwającej co najmniej 30 godzin. Po dopuszczeniu przez instruktora do podjęcia próby zdania egzaminu teoretycznego należy się do niego odpowiednio przygotować. Jego konstrukcja jest taka sama jak przy zdawaniu kategorii B, gdyż składa się on z 32 losowo wybranych pytań, z czego 20 to pytania ogólne z odpowiedziami „tak” lub „nie”, a pozostałe 12 pytań to pytania specjalistyczne z trzema propozycjami odpowiedzi. 

Na jakie pytania trafimy na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy kategorii C?

Pytań jest naprawdę wiele. Znajdziemy tam zarówno banalne, jak i te nieco trudniejsze bądź podchwytliwe mające lekko nas zmylić. Proste pytania na przykład dotyczą tego, jak najlepiej hamować, podczas gdy pojazd wyposażony jest w system ABS i wypycha on pedał hamulca. Prawidłowa odpowiedź to naturalnie utrzymanie nacisku na pedał hamulca, gdyż wtedy będziemy mieć pewność, że cały czas hamujemy z maksymalną dostępną w danym momencie siłą. 

Problemy zawsze sprawiają pytania dotyczące kwestii technicznych. Dla osoby zdającej, która nie zagłębiała się na przykład w limity wagowe, trudność może sprawić pytanie dotyczące tego, ile wynosi maksymalny nacisk na przednią oś pojazdu poruszającego się po drogach publicznych. W tej sytuacji odpowiedź to 11,5 tony. Jedno z podchwytliwych pytań może być również znane z kategorii B. Pyta o to, czy szczególną ostrożność należy zachować przez cały czas, gdy kierujemy między zmierzchem a świtem. Wielu kierowców myśli, że jest to wymagane, gdyż przede wszystkim widoczność się wtedy pogarsza. Jest to jednak nieprawda, gdyż szczególna ostrożność powinna być zachowywana w specyficznych, potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach, a w innym wypadku na drodze musimy być po prostu ostrożni.

Zdj. główne: Andy Barbour/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Rodzaje napędów motocyklowych. Lepszy łańcuch, pas czy wał napędowy?
Rodzaje napędów motocyklowych. Lepszy łańcuch, pas czy wał napędowy?
Układ napędowy odpowiada w motocyklu za przenoszenie mocy i momentu obrotowego na tylne koło. Współczesne wydania rozwiązań wykorzystywanych od dziesięcioleci — czyli łańcucha, pasa i wału napędowego, pozwalają na komfortowe i bezpieczne poruszanie się jednośladem w każdych warunkach (zarówno pogodowych i terenowych), bez konieczności uciążliwej konserwacji.
Zabezpieczenia regałowe – jakie mają znaczenie w magazynach?
Zabezpieczenia regałowe – jakie mają znaczenie w magazynach?
Dowiedz się, jakie zabezpieczenia regałowe mogą zapewnić bezpieczeństwo i efektywność w Twoim magazynie. Zgłęb kluczowe aspekty takie jak normy bezpieczeństwa, wybór właściwego typu oraz wpływ zabezpieczeń na codzienną pracę.
Nowość w zabezpieczeniach antykradzieżowych samochodów – IKOL SVR Dashcam!
Nowość w zabezpieczeniach antykradzieżowych samochodów – IKOL SVR Dashcam!
Zdawać by się mogło, że rynek zabezpieczeń antykradzieżowych samochodów jest już pełen – można na nim znaleźć najróżniejsze formy ochrony od blokad mechanicznych, przez wyszukaną elektronikę. Czy to ostudza zapał złodziei?
Ostatnie wpisy