Hamowanie na egzaminie – jak robić to poprawnie?

Hamowanie na egzaminie – jak robić to poprawnie?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Odpowiedni sposób hamowania jest ważny nie tylko w codziennym ruchu, ale również podczas egzaminu na prawo jazdy. Jak więc nie dać się złapać na głupim błędzie?

Słysząc zwrot „hamowanie na egzaminie”, w pierwszej kolejności z pewnością pomyślicie o hamowaniu awaryjnym, którego poprawne wykonanie jest jednym z warunków zdania egzaminu na prawo jazdy. Owszem, jest to bardzo ważna kwestia, lecz przy okazji nie można również nie wspomnieć o poprawnym hamowaniu w zwykłym ruchu drogowym. Egzaminator bowiem nie tylko odhacza rubryczki po wykonaniu odpowiedniej czynności, ale również zwraca uwagę na efektywność i płynność jazdy. Niepoprawne hamowanie może w tym wszystkim dość mocno zaszkodzić.

Dzisiaj więc powiemy co nieco o hamowaniu na egzaminie, lecz oczywiście wymienione poniżej porady znajdą swoje zastosowane w zwyczajnym ruchu ulicznym. W mieście bowiem płynna jazda wpływa nie tylko na oszczędność – opon, paliwa, układu hamulcowego – ale również i na nasze bezpieczeństwo, a także bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Na co więc powinniśmy w szczególności zwracać uwagę nie tylko podczas zdawania na prawko, ale również na co dzień?

Hamowanie awaryjne na egzaminie – jak wykonać je dobrze?

Zacznijmy od kwestii, która z pewnością najmocniej trapi młodych kierowców przygotowujących się do egzaminu na prawo jazdy, a więc od hamowania awaryjnego, które stanowi ważny punkt każdego egzaminu. Jak wykonać manewr poprawnie?

Hamowanie podczas egzaminu wygląda trochę inaczej niż w przypadku normalnej jazdy. Po otrzymaniu odpowiedniej komendy od egzaminatora zdający musi mocno nacisnąć pedał hamulca, ostrożnie zmniejszając nacisk w końcowej fazie hamowania (nadal jednak wkładając w to trochę siły), a także wcisnąć sprzęgło, by silnik nie zgasł. Następnie powinien dokładnie się rozejrzeć i kontynuować jazdę. Warto pamiętać, iż nie można: 

  • wcisnąć pedału sprzęgła jako pierwszego, 
  • bać się mocnego wciśnięcia hamulca nawet w momencie, gdy uruchomi się system ABS, 
  • nie zmieniać toru jazdy 

oraz należy trzymać obie ręce na kierownicy.

Podczas wykonywania hamowania awaryjnego w trakcie zwykłej jazdy nie martwmy się trzymaniem hamulca w pełnym wciśnięciu do samego końca. Podczas egzaminu jednak spróbujmy ograniczyć jakiekolwiek blokady kół, nie zapominając jednak, by nacisk na pedał ciągle był mocny.

Płynne hamowanie – czyli jakie?

Jak zaś wygląda sytuacja z hamowaniem w trakcie egzaminu? Przede wszystkim koniecznie musimy korzystać z umiejętności hamowania zarówno pedałem hamulca, jak i hamowania silnikiem. Nie powinniśmy robić tak, jak wielu doświadczonych kierowców, a więc wrzucać auta na bieg jałowy i hamować wyłącznie hamulcem roboczym – takie zagranie na egzaminie po prostu nie przejdzie. Warto jednak przy okazji wspomnieć o tym, iż taki styl hamowania jest dość efektywną metodą i jeżeli chcemy jeździć ekonomicznie, powinniśmy w taki oto sposób hamować w codziennej jeździe.

Zdjęcie główne: Will Porada/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Straż miejska zyskała nowe uprawnienia. Będzie mogła wystawiać dodatkowe mandaty
Straż miejska zyskała nowe uprawnienia. Będzie mogła wystawiać dodatkowe mandaty
Od 4 września strażnicy miejski mają nowe prawa. Do ich zadań będzie należało również wystawianie mandatów za uchylanie się od opłat za śmieci. Wcześniej funkcjonariusze mieli jedynie możliwość ukarania właściciela nieruchomości za niesegregowanie śmieci, choć taką deklarację złożył w urzędzie. Jak będzie teraz?
Singapur i… egzamin prawa jazdy na rower elektryczny
Singapur i… egzamin prawa jazdy na rower elektryczny
Cyfrowy egzamin zdaje się jednorazowo i nie wymaga odnawiania. Koszt wynosi około 5 dolarów singapurskich.
Jak wybrać idealne narzędzia i sprzęt do twojego domowego warsztatu samochodowego?
Jak wybrać idealne narzędzia i sprzęt do twojego domowego warsztatu samochodowego?
Przekonaj się, jakie narzędzia i sprzęt powinni znaleźć się w twoim domowym warsztacie samochodowym, aby zapewnić efektywną i komfortową pracę.
Ostatnie wpisy