Hamowanie na egzaminie – jak robić to poprawnie?

Hamowanie na egzaminie – jak robić to poprawnie?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Odpowiedni sposób hamowania jest ważny nie tylko w codziennym ruchu, ale również podczas egzaminu na prawo jazdy. Jak więc nie dać się złapać na głupim błędzie?

Słysząc zwrot „hamowanie na egzaminie”, w pierwszej kolejności z pewnością pomyślicie o hamowaniu awaryjnym, którego poprawne wykonanie jest jednym z warunków zdania egzaminu na prawo jazdy. Owszem, jest to bardzo ważna kwestia, lecz przy okazji nie można również nie wspomnieć o poprawnym hamowaniu w zwykłym ruchu drogowym. Egzaminator bowiem nie tylko odhacza rubryczki po wykonaniu odpowiedniej czynności, ale również zwraca uwagę na efektywność i płynność jazdy. Niepoprawne hamowanie może w tym wszystkim dość mocno zaszkodzić.

Dzisiaj więc powiemy co nieco o hamowaniu na egzaminie, lecz oczywiście wymienione poniżej porady znajdą swoje zastosowane w zwyczajnym ruchu ulicznym. W mieście bowiem płynna jazda wpływa nie tylko na oszczędność – opon, paliwa, układu hamulcowego – ale również i na nasze bezpieczeństwo, a także bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Na co więc powinniśmy w szczególności zwracać uwagę nie tylko podczas zdawania na prawko, ale również na co dzień?

Hamowanie awaryjne na egzaminie – jak wykonać je dobrze?

Zacznijmy od kwestii, która z pewnością najmocniej trapi młodych kierowców przygotowujących się do egzaminu na prawo jazdy, a więc od hamowania awaryjnego, które stanowi ważny punkt każdego egzaminu. Jak wykonać manewr poprawnie?

Hamowanie podczas egzaminu wygląda trochę inaczej niż w przypadku normalnej jazdy. Po otrzymaniu odpowiedniej komendy od egzaminatora zdający musi mocno nacisnąć pedał hamulca, ostrożnie zmniejszając nacisk w końcowej fazie hamowania (nadal jednak wkładając w to trochę siły), a także wcisnąć sprzęgło, by silnik nie zgasł. Następnie powinien dokładnie się rozejrzeć i kontynuować jazdę. Warto pamiętać, iż nie można: 

  • wcisnąć pedału sprzęgła jako pierwszego, 
  • bać się mocnego wciśnięcia hamulca nawet w momencie, gdy uruchomi się system ABS, 
  • nie zmieniać toru jazdy 

oraz należy trzymać obie ręce na kierownicy.

Podczas wykonywania hamowania awaryjnego w trakcie zwykłej jazdy nie martwmy się trzymaniem hamulca w pełnym wciśnięciu do samego końca. Podczas egzaminu jednak spróbujmy ograniczyć jakiekolwiek blokady kół, nie zapominając jednak, by nacisk na pedał ciągle był mocny.

Płynne hamowanie – czyli jakie?

Jak zaś wygląda sytuacja z hamowaniem w trakcie egzaminu? Przede wszystkim koniecznie musimy korzystać z umiejętności hamowania zarówno pedałem hamulca, jak i hamowania silnikiem. Nie powinniśmy robić tak, jak wielu doświadczonych kierowców, a więc wrzucać auta na bieg jałowy i hamować wyłącznie hamulcem roboczym – takie zagranie na egzaminie po prostu nie przejdzie. Warto jednak przy okazji wspomnieć o tym, iż taki styl hamowania jest dość efektywną metodą i jeżeli chcemy jeździć ekonomicznie, powinniśmy w taki oto sposób hamować w codziennej jeździe.

Zdjęcie główne: Will Porada/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Części zamienne dla twojego jednośladu – co warto wiedzieć
Części zamienne dla twojego jednośladu – co warto wiedzieć
Dowiedz się, jak wybierać najodpowiedniejsze części zamienne do swojego jednośladu i utrzymuj go w doskonałym stanie przez cały czas.
Jak zdać praktyczny egzamin w kategorii A? Czego oczekują egzaminatorzy?
Jak zdać praktyczny egzamin w kategorii A? Czego oczekują egzaminatorzy?
Chcesz wiedzieć, jak przygotować się na egzamin praktyczny z prawa jazdy kategorii A? Zapoznaj się z wymaganiami egzaminatorów i zadaniami, które mogą Cię czekać na egzaminie.
Michelin Primacy 4 – co wiemy o tych oponach?
Michelin Primacy 4 – co wiemy o tych oponach?
Primacy 4 to najnowsza odsłona opon letnich marki Michelin. Ogumienie uznawane za jedno z najlepszych w swojej klasie, zostało wyposażone w technologię EverGrip.
Ostatnie wpisy