Hamowanie na egzaminie – jak robić to poprawnie?

Hamowanie na egzaminie – jak robić to poprawnie?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Odpowiedni sposób hamowania jest ważny nie tylko w codziennym ruchu, ale również podczas egzaminu na prawo jazdy. Jak więc nie dać się złapać na głupim błędzie?

Słysząc zwrot „hamowanie na egzaminie”, w pierwszej kolejności z pewnością pomyślicie o hamowaniu awaryjnym, którego poprawne wykonanie jest jednym z warunków zdania egzaminu na prawo jazdy. Owszem, jest to bardzo ważna kwestia, lecz przy okazji nie można również nie wspomnieć o poprawnym hamowaniu w zwykłym ruchu drogowym. Egzaminator bowiem nie tylko odhacza rubryczki po wykonaniu odpowiedniej czynności, ale również zwraca uwagę na efektywność i płynność jazdy. Niepoprawne hamowanie może w tym wszystkim dość mocno zaszkodzić.

Dzisiaj więc powiemy co nieco o hamowaniu na egzaminie, lecz oczywiście wymienione poniżej porady znajdą swoje zastosowane w zwyczajnym ruchu ulicznym. W mieście bowiem płynna jazda wpływa nie tylko na oszczędność – opon, paliwa, układu hamulcowego – ale również i na nasze bezpieczeństwo, a także bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Na co więc powinniśmy w szczególności zwracać uwagę nie tylko podczas zdawania na prawko, ale również na co dzień?

Hamowanie awaryjne na egzaminie – jak wykonać je dobrze?

Zacznijmy od kwestii, która z pewnością najmocniej trapi młodych kierowców przygotowujących się do egzaminu na prawo jazdy, a więc od hamowania awaryjnego, które stanowi ważny punkt każdego egzaminu. Jak wykonać manewr poprawnie?

Hamowanie podczas egzaminu wygląda trochę inaczej niż w przypadku normalnej jazdy. Po otrzymaniu odpowiedniej komendy od egzaminatora zdający musi mocno nacisnąć pedał hamulca, ostrożnie zmniejszając nacisk w końcowej fazie hamowania (nadal jednak wkładając w to trochę siły), a także wcisnąć sprzęgło, by silnik nie zgasł. Następnie powinien dokładnie się rozejrzeć i kontynuować jazdę. Warto pamiętać, iż nie można: 

  • wcisnąć pedału sprzęgła jako pierwszego, 
  • bać się mocnego wciśnięcia hamulca nawet w momencie, gdy uruchomi się system ABS, 
  • nie zmieniać toru jazdy 

oraz należy trzymać obie ręce na kierownicy.

Podczas wykonywania hamowania awaryjnego w trakcie zwykłej jazdy nie martwmy się trzymaniem hamulca w pełnym wciśnięciu do samego końca. Podczas egzaminu jednak spróbujmy ograniczyć jakiekolwiek blokady kół, nie zapominając jednak, by nacisk na pedał ciągle był mocny.

Płynne hamowanie – czyli jakie?

Jak zaś wygląda sytuacja z hamowaniem w trakcie egzaminu? Przede wszystkim koniecznie musimy korzystać z umiejętności hamowania zarówno pedałem hamulca, jak i hamowania silnikiem. Nie powinniśmy robić tak, jak wielu doświadczonych kierowców, a więc wrzucać auta na bieg jałowy i hamować wyłącznie hamulcem roboczym – takie zagranie na egzaminie po prostu nie przejdzie. Warto jednak przy okazji wspomnieć o tym, iż taki styl hamowania jest dość efektywną metodą i jeżeli chcemy jeździć ekonomicznie, powinniśmy w taki oto sposób hamować w codziennej jeździe.

Zdjęcie główne: Will Porada/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jazda pod słońce – jak się zabezpieczyć?
Jazda pod słońce – jak się zabezpieczyć?
Słońce potrafi być na drodze równie zdradliwym przeciwnikiem co deszcz, śnieg czy wiatr. Jak sobie z nim poradzić?
Prokuratura bada sprawę toruńskiego WORD-u. W tle nieetyczne praktyki
Prokuratura bada sprawę toruńskiego WORD-u. W tle nieetyczne praktyki
Jak skarżą się egzaminatorzy - próby interwencji tam zazwyczaj niczym konkretnym się nie kończą. Próbowaliśmy zainteresować też sytuacją inne służby niż policja. W końcu doszliśmy do wniosku, że pomóc nam w tej sprawie może już tylko prokuratura.
Kategoria C – jakimi pojazdami możesz uczyć się jeździć?
Kategoria C – jakimi pojazdami możesz uczyć się jeździć?
Rozpoczynasz kurs na prawo jazdy kategorii C? Sprawdź, jakimi pojazdami będziesz uczyć się jeździć!
Ostatnie wpisy