Prawo jazdy kategorii A to nieodłączny element motocyklowej przygody miłośników jednośladów. Choć uprawnienia do kierowania motocyklami uzyskujemy także w przypadku kat. B, to ograniczenie do 125 cm3 pozwala na zaledwie muśnięcie wrażeń, jakie może dostarczyć potężniejsza maszyna. Sprawdzamy, czego możesz spodziewać się na egzaminie!
Jeśli masz już za sobą egzamin z kategorii B, znajdujesz się na uprzywilejowanej pozycji. Godziny praktyk w ruchu ulicznym i długie posiedzenia przed aplikacją przygotowującą do egzaminu praktycznego z pewnością nie pójdą na marne. Oczywiście z wyjątkiem puli pytań dedykowanych przyszłym szczęśliwym posiadaczom uprawnień kategorii A! Warto zaznaczyć, że fakt posiadania prawa jazdy nie powinien przyczynić się do fałszywego poczucia bezpieczeństwa. Warto przyłożyć się do nauki!
Z racji znikomych różnic w przypadku teorii, przejdziemy do najważniejszej części – egzaminu praktycznego. Wkraczając na plac manewrowy, Twoim pierwszym obowiązkiem będzie upewnienie się, czy pojazd egzaminacyjny jest zdatny do użytku. Musisz sprawdzić przede wszystkim stan łańcucha, świateł, kierunkowskazów, klaksonu oraz poziomu płynów eksploatacyjnych. Dalej, zostaniesz poproszony o przemieszczenie motocykla z punktu A do punktu B z wyłączonym silnikiem, ustawienie go na podpórce oraz przygotowanie do jazdy. Przewidywany czas na ukończenie tej części egzaminu to pięć minut.
Przystępując do zadań manewrowych czeka na Ciebie – pięciokrotny przejazd po łukach, zwany także potocznie „ósemką”, weryfikujący sprawność za kierownicą i operowanie hamulcem; slalom wolny obejmujący płynne ruszanie i dwukrotny przejazd między pięcioma bramkami; oraz slalom szybki, na który składa się dwukrotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy trzema pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową przy zachowaniu prędkości nie mniejszej niż 30 km/h.
Następnie, egzaminator poprosi Cię o dwukrotny przejazd pasem ruchu, na którym znajduje się przeszkoda. Ostatnim zadaniem jest ruszanie do przodu na wzniesieniu oraz awaryjne hamowanie przy prędkości 50 km/h przy wykorzystaniu tylnego i przedniego hamulca. Zaliczenie wszystkich wyżej wymienionych zadań gwarantuje okazję do sprawdzenia swoich umiejętności w ruchu ulicznym. Jakie zadania pojawiają się najczęściej na mieście?
Wbrew pozorom, już na samym początku poczynań na mieście łatwo oblać. Dlatego też, wyjeżdżając z WORD-u, dokładnie się rozglądaj i nie spiesz – ostatnie czego chcesz, to oblać, nie wyjechawszy z ośrodka.
Podobnie jak w przypadku innych kategorii, czeka na Ciebie szereg zadań sprawdzających Twoje umiejętności w poruszaniu się po drogach publicznych. Najczęściej jest to:
Pamiętaj, by podczas egzaminu reagować z wyprzedzeniem – egzaminator może uznać Twoją zwłokę za powód oblania próby.
Wszystkie szczegóły dotyczące zasad przystępowania do egzaminu oraz wytyczne co do obowiązkowego stroju znajdziesz na oficjalnej stronie internetowej Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, w którym podejdziesz do egzaminu. Koszt państwowego egzaminu na kategorię A wynosi 210 złotych. Na cenę składa się egzamin teoretyczny (30 złotych) i praktyczny (180 zł). Pozostaje życzyć powodzenia i szerokiej drogi!
(fot. pixabay.com)