Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Miejska jazda samochodem elektrycznym zapewnia możliwości niedostępne dla spalinówek – jazda buspasem, niskie koszty użytkowania, czy darmowe parkowanie to tylko niektóre z nich. Elektryki mogą zaoferować kilkaset kilometrów zasięgu, więc przy codziennych dojazdach do pracy po kilka, kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt kilometrów nie muszą być ładowane każdego dnia. A jak „elektryk” sprawdziłby się jako samochód służbowy, który musi pokonać 100-200 kilometrów dziennie? Z domu do pracy, w pracy jazda na spotkanie z partnerem w interesach, potem dojazd do klienta, do banku, powrót do biura, do kontrahenta i do domu. Dzięki zaletom samochodów elektrycznych wszystko da się załatwić szybciej. Jak wykorzystać samochód elektryczny do celów służbowych maksymalnie skutecznie?
Największe obawy kierowców są związane z czasem ładowania samochodu. Ładowanie z gniazdka trwa przecież bardzo długo. Jednak kupując samochód elektryczny, liczymy się z tym, że musimy mu zapewnić stałe miejsce w garażu. Jeżeli dysponujemy podwórkiem z garażem lub miejscem parkingowym w bloku, to sprawę rozwiązuje zamontowanie ładowarki typu Wallbox. To rozwiązanie sprawia, że samochód elektryczny staje się wygodny jak smartfon.
Zadania samochodu służbowego może skutecznie realizować Jaguar I-PACE – luksusowy elektryczny SUV. Samochód, jak na Jaguara przystało, doskonale spełnia funkcję reprezentacyjną, a zasięg do 470 kilometrów pozwala załatwić wiele spraw nie tylko w mieście i jego najbliższych okolicach.
Domowa ładowarka Wallbox pozwala naładować wyczerpujący się akumulator Jaguara I-PACE do pełna w około 12 godzin i 45 minut. Dzięki temu nawet po maksymalnym wykorzystaniu jego zasięgu samochód może następnego dnia znów służyć w trakcie pracy. Wystarczy podpiąć go do ładowania po powrocie do domu. W ciągu godziny ładowania Wallbox zwiększa zasięg o około 35 kilometrów. Zaletą ładowania samochodu w domu jest również brak konieczności oczekiwania w kolejkach na stacji benzynowej.
Będąc poza domem, warto jednak znać lokalizację najbliższych stacji ładowania. Ta wiedza pozwoli sprawnie pokonywać większe dystanse – szybka ładowarka DC o mocy 50 kW zwiększa zasięg Jaguara I-PACE o 60 kilometrów w 15 minut. Jeżeli w miejscu docelowym samochód nie ma dostępu do Wallboxa czy stacji ładowania, można go również opcjonalnie naładować z gniazdka 230 V. Potrwa to nieco dłużej niż przy ładowarkach o dużej mocy. Pozwala jednak załatwić wszystkie sprawy w najbliższej okolicy i przygotować samochód do wyjazdu w trasę powrotną.
Jeżeli jednak dalekie wyjazdy służbowe zdarzają bardzo często, to lepszym rozwiązaniem może być hybryda plug-in. Silnik elektryczny pozwala znacząco obniżyć spalanie, a napęd spalinowy zapewnia możliwość jazdy bez przerw na ładowanie. Tankując paliwo do samochodu hybrydowego, zyskujemy tak samo duży, a nawet większy zasięg, niż przy napędzie spalinowym – około 600-800 km. Zasięg samochodu hybrydowego zwiększa dodatkowo energia zgromadzona w akumulatorze – w trybie elektrycznym dystans możliwy do przejechania wynosi zazwyczaj około 40-60 km.
Na rynku możemy znaleźć także hybrydy typu MHEV. Charakterystyką jest im znacznie bliżej do klasycznych silników spalinowych z systemem stop-start. Dosyć istotną kwestią jest jednak to, na jakie paliwo do hybrydy, a właściwie jej silnika spalinowego się zdecydujemy. Wybierając hybrydę MHEV z silnikiem benzynowym możemy liczyć na samochód, który zapewni sportowe wrażenia i przyjemność z jazdy.
Decydując się na połączenie diesla wspieranego silnikiem elektrycznym, otrzymamy samochód zapewniający oszczędną jazdę nawet na bardzo dalekich trasach. Wysoki moment obrotowy przyda się także podczas holowania i jazdy w trudniejszym terenie.
Fot.: materiał prasowy Klienta.