Rodzaje opon samochodowych: letnie, zimowe, całoroczne

Rodzaje opon samochodowych: letnie, zimowe, całoroczne
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Kiedy zmienia się pora roku i trzeba zmienić opony w samochodzie, wielu kierowców zastanawia się, czym różnią się od siebie różne rodzaje opon i czy ich wymiana co pół roku ma sens. Każdy rodzaj opon ma swoje mocne i słabe strony. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat mocnych i słabych stron różnych rodzajów opon, aby przy kolejnej konieczności zakupu wybrać właściwie.

Czym wyróżniają się opony całoroczne

Te opony to średniaki w każdych warunkach. W większości sytuacji sprawdzają się na tyle dobrze, że można ich używać przez cały rok, niezależnie od tego, czy nawierzchnia jest sucha, mokra czy pokryta śniegiem. Nie sprawdzają się tylko w bardzo trudnych warunkach jazdy, takich jak głęboki śnieg lub na torze wyścigowym.

Opony całoroczne mają zwykle wiele rowków i lameli (małych nacięć w bieżniku), które pomagają im radzić sobie w różnych warunkach, takich jak deszcz, śnieg czy gorąca nawierzchnia. Zwykle wytrzymują dłużej niż inne typy opon i są zwykle cichsze niż opony letnie. Mają również niskie opory toczenia, co oznacza, że zapewniają większą oszczędność paliwa niż inne typy.

Kiedy warto zdecydować się na opony letnie

Takie opony są powszechnie instalowane w nowych samochodach jako oryginalne wyposażenie. W samochodach sprzedawanych w Polsce najczęściej montuje się opony letnie 185/65 r15, które są świetnym wyborem dla samochodów rodzinnych i turystycznych. Opony letnie umożliwiają pojazdowi szybsze pokonywanie zakrętów z większą kontrolą niż opony całoroczne. Na ogół mają wyższe indeksy prędkości.

Opony letnie mają płytszy bieżnik i mniej rowków niż opony całoroczne i mają tendencję do szybszego zużycia. Nieco zaskakujące jest to, że opony letnie zwykle spisują się lepiej w mokrych warunkach niż opony całoroczne, ponieważ łatwiej odprowadzają wodę. Niektóre opony letnie są również jednokierunkowe, co oznacza, że można je montować tylko po jednej stronie pojazdu.

Zimowe opony ciągle są najlepszym wyborem w polskich warunkach

Opony zimowe (zwane również oponami śniegowymi) zapewniają lepszą przyczepność na śniegu, lodzie iw niskich temperaturach niż opony całoroczne lub letnie. Mają głębsze bieżniki i więcej rowków, które lepiej radzą sobie ze śniegiem i błotem pośniegowym, a więcej lameli na krawędziach poprawia przyczepność na lodzie. W oponach zimowych zastosowano również mieszanki gumowe, które są bardziej giętkie w niskich temperaturach, co pozwala im zachować przyczepność i skuteczność hamowania.

Opony zimowe należy montować na wszystkie cztery koła, niezależnie od tego, czy pojazd ma napęd na tylne, przednie czy na wszystkie koła. Nie są przeznaczone do jazdy latem pogodę, ponieważ tracą przyczepność i szybciej się zużywają na gorącej nawierzchni. Należy ich używać tylko wtedy, gdy temperatura stale spada w okolice zera stopni.

Grafika: freepik.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Japonia. Komputer zdecyduje, czy może przejąć prowadzenie nad autem
Japonia. Komputer zdecyduje, czy może przejąć prowadzenie nad autem
System podejmie decyzje na podstawie warunków atmosferycznych i drogowych.
Najlepsze auto do nauki jazdy – TOP5
Najlepsze auto do nauki jazdy – TOP5
Jako świeżo upieczony kierowca stoisz przed nie lada wyzwaniem. Który samochód okaże się odpowiedni do celów edukacyjnych? Z myślą o Tobie przygotowaliśmy zestawienie prezentujące pięć najlepszych aut do nauki jazdy.
Najbardziej skomplikowane przepisy drogowe — TOP 5
Najbardziej skomplikowane przepisy drogowe — TOP 5
Każdy kierowca zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Niestety niektóre z nich są na tyle skomplikowane, że uczestnicy ruchu zwyczajnie ich nie rozumieją i nie respektują.
Ostatnie wpisy