Dla wielu kierowców liczba 95 jest wręcz niezbędna do wykonywania zawodu. Bez niej nie jest możliwe prowadzenie pojazdów z kategorii C i D. Kiedy można się o ten kod ubiegać i na jakich warunkach można go otrzymać?
Niestety otrzymanie kodu 95 w prawie jazdy nie jest takie proste. Przede wszystkim kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii C, C+E, D lub D+E. To jednak niejedyny wymóg, warto także dodać, że przyszły zawodowy kierowca powinien mieć odpowiedni wiek, a także ukończone szkolenia. Co więcej, niezbędne będzie dostarczenie orzeczenia lekarskiego i psychologicznego. Kod 95 w prawie jazdy nie jest stały, ma swoją określoną datę ważności. Dlatego też po jej wygaśnięciu kierowca musi odnowić uprawnienia podczas szkolenia okresowego.
Przejdźmy jednak do wymagań wiekowych. W pierwszej kolejności weźmy pod uwagę najmłodszy możliwy wiek, który kwalifikuje kierowcę do otrzymania kodu 95 – jest to 18. rok życia. Tak jest jednak tylko dla kategorii C oraz C+E przy kwalifikacji wstępnej lub C1 i C1+E w trakcie kwalifikacji wstępnej przyspieszonej. Te dwa pojęcia wyjaśnimy na końcu. Drugim wiekiem jest ukończony 21. rok życia w przypadku kategorii C oraz C+E dla kwalifikacji wstępnej przyspieszonej lub D, D+E dla kwalifikacji wstępnej bez przyspieszenia.
Kierowca, który ukończył 23. rok życia, nie ma ograniczeń dotyczących kategorii. Od zapisanych tutaj trzech reguł jest jeden wyjątek. Kierowcy, którzy zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów z kategorii C1, C1+E, C lub C+E przed 10 września 2009 roku, a z kategorii D i D+E przed 10 września 2008 roku, zdobywają niejako z automatu kod 95, ale po przejściu 35-godzinnej kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej. Taki kurs kosztuje około 900 złotych i kończy się egzaminem państwowym teoretycznym.
W przypadku tradycyjnej kwalifikacji zawodowej wstępnej konieczne jest przejście kursu w jednym z ośrodków szkoleniowych. Trwa on dokładnie 280 godzin i kosztuje w granicach 5 tysięcy złotych. To jednak nie wszystko, bo kursant musi następnie podejść do egzaminu państwowego. Ten ma jednak tylko formę teoretyczną i kosztuje 200 złotych. Po jego zdaniu kierowca może pochwalić się kodem 95 w rubryce 12. w swoim prawie jazdy. Wciąż jednak należy pamiętać, że kod ten ma swoją datę ważności i konieczne jest jego regularne odnawianie.
Kwalifikacja zawodowa przyspieszona to ten sam kurs, ale trwający o połowę krócej, bo 140 godzin. Jest także dzięki temu tańszy, bo kosztuje około 3300 złotych. Różnica polega oczywiście na tym, że w ciągu dwa razy krótszego czasu kierowca musi przyswoić taką samą wiedzę, co w przypadku kwalifikacji zawodowej wstępnej. Jednak mimo to warto wybierać tę formę ze względu na oszczędność czasu i możliwość szybszego podejścia do teoretycznego egzaminu państwowego. Również ten kurs kończy się testem, a jego cena jest dokładnie taka sama, jak w przypadku pierwszego i wynosi 200 złotych.
Zdj. główne: frank mckenna/unsplash.com