Chcesz być kierowcą zawodowym? Musisz zdać kategorię C i mieć ten kod

Chcesz być kierowcą zawodowym? Musisz zdać kategorię C i mieć ten kod
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Dla wielu kierowców liczba 95 jest wręcz niezbędna do wykonywania zawodu. Bez niej nie jest możliwe prowadzenie pojazdów z kategorii C i D. Kiedy można się o ten kod ubiegać i na jakich warunkach można go otrzymać?

Wymagania na kod 95 w prawie jazdy

Niestety otrzymanie kodu 95 w prawie jazdy nie jest takie proste. Przede wszystkim kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii C, C+E, D lub D+E. To jednak niejedyny wymóg, warto także dodać, że przyszły zawodowy kierowca powinien mieć odpowiedni wiek, a także ukończone szkolenia. Co więcej, niezbędne będzie dostarczenie orzeczenia lekarskiego i psychologicznego. Kod 95 w prawie jazdy nie jest stały, ma swoją określoną datę ważności. Dlatego też po jej wygaśnięciu kierowca musi odnowić uprawnienia podczas szkolenia okresowego.

Przejdźmy jednak do wymagań wiekowych. W pierwszej kolejności weźmy pod uwagę najmłodszy możliwy wiek, który kwalifikuje kierowcę do otrzymania kodu 95 – jest to 18. rok życia. Tak jest jednak tylko dla kategorii C oraz C+E przy kwalifikacji wstępnej lub C1 i C1+E w trakcie kwalifikacji wstępnej przyspieszonej. Te dwa pojęcia wyjaśnimy na końcu. Drugim wiekiem jest ukończony 21. rok życia w przypadku kategorii C oraz C+E dla kwalifikacji wstępnej przyspieszonej lub D, D+E dla kwalifikacji wstępnej bez przyspieszenia.

Kierowca, który ukończył 23. rok życia, nie ma ograniczeń dotyczących kategorii. Od zapisanych tutaj trzech reguł jest jeden wyjątek. Kierowcy, którzy zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów z kategorii C1, C1+E, C lub C+E przed 10 września 2009 roku, a z kategorii D i D+E przed 10 września 2008 roku, zdobywają niejako z automatu kod 95, ale po przejściu 35-godzinnej kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej. Taki kurs kosztuje około 900 złotych i kończy się egzaminem państwowym teoretycznym. 

Kwalifikacja zawodowa wstępna – co trzeba o niej wiedzieć?

W przypadku tradycyjnej kwalifikacji zawodowej wstępnej konieczne jest przejście kursu w jednym z ośrodków szkoleniowych. Trwa on dokładnie 280 godzin i kosztuje w granicach 5 tysięcy złotych. To jednak nie wszystko, bo kursant musi następnie podejść do egzaminu państwowego. Ten ma jednak tylko formę teoretyczną i kosztuje 200 złotych. Po jego zdaniu kierowca może pochwalić się kodem 95 w rubryce 12. w swoim prawie jazdy. Wciąż jednak należy pamiętać, że kod ten ma swoją datę ważności i konieczne jest jego regularne odnawianie.

Kwalifikacja zawodowa przyspieszona – co to oznacza?

Kwalifikacja zawodowa przyspieszona to ten sam kurs, ale trwający o połowę krócej, bo 140 godzin. Jest także dzięki temu tańszy, bo kosztuje około 3300 złotych. Różnica polega oczywiście na tym, że w ciągu dwa razy krótszego czasu kierowca musi przyswoić taką samą wiedzę, co w przypadku kwalifikacji zawodowej wstępnej. Jednak mimo to warto wybierać tę formę ze względu na oszczędność czasu i możliwość szybszego podejścia do teoretycznego egzaminu państwowego. Również ten kurs kończy się testem, a jego cena jest dokładnie taka sama, jak w przypadku pierwszego i wynosi 200 złotych.

Zdj. główne: frank mckenna/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Funkcjonariusze realizują akcję pt. „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”!
Funkcjonariusze realizują akcję pt. „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”!
Równocześnie prowadzone są akcje informacyjno-edukacyjne, które mają na celu przypomnienie uczestnikom ruchu drogowego o potrzebie przestrzegania przepisów.
Najbardziej powszechne błędy młodych kierowców — czego unikać?
Najbardziej powszechne błędy młodych kierowców — czego unikać?
Polski system kształcenia kierowców nie jest doskonały. Wynikiem tego są liczne błędy w trakcie jazdy. Na czym najczęściej łapie się młodych adeptów sztuki jazdy samochodem?
Zdawalność prawa jazdy w Europie – jak wypadamy na tle innych?
Zdawalność prawa jazdy w Europie – jak wypadamy na tle innych?
Test na prawo jazdy, zaraz po egzaminie maturalnym, jest jednym z największych wyzwań u progu dorosłości. Zdawalność w Polsce zależy głównie od województwa, a jak wypadamy na tle Europy?
Ostatnie wpisy