Wjazd na wzniesienie na egzaminie – jak skutecznie go zdać?

PRAKTYKA
Wjazd na wzniesienie na egzaminie – jak skutecznie go zdać?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Trzecie zadanie egzaminacyjne na placu, czyli wjazd pod wzniesienie. Szczerze mówiąc, najmniej obawiamy się tego etapu egzaminu na prawo jazdy. 

Jak się jednak okazuje, często popełniamy tutaj błędy. Najczęściej auto wtedy gaśnie, my musimy zadanie wykonać jeszcze raz, a to dodatkowy stres i minusowe punkty u egzaminującego. Jak więc wykonać ten manewr poprawnie?

Wjazd pod wzniesienie – krok po kroku

Chcemy dziś opisać manewr o nazwie wjazd na wzniesienie krok po kroku. Wszystko po to, abyś mógł później wykonać go za pierwszym razem i bez obaw podejść do następnego zadania, jakim będzie już oczywiście wyjazd na miasto.

Wiemy bowiem, że źle wykonany wjazd może mocno zestresować, a to skutkuje później nerwową jazdą po ulicach. Opiszemy, jak to zrobić w sposób najłatwiejszy, aby zadanie bez problemu zaliczyć!

Krok 1: Wjeżdżamy na wzniesienie, zatrzymujemy się dopiero wtedy, gdy egzaminator wskaże punkt, w którym powinniśmy to zrobić. 

Krok 2: Po zatrzymaniu się należy wrzucić bieg jałowy, zdjąć lewą nogę ze sprzęgła jednocześnie trzymając wciśnięty pedał hamulca nogą prawą. Na tym etapie pozostaje już tylko zaciągnięcie ręcznego. Tutaj mała uwaga: pamiętaj o tym, aby nie przyciskać guziczka na dźwigni hamulca ręcznego. Zabraknie wtedy charakterystycznych dźwięków, które powinien usłyszeć egzaminator. Kiedy zaciągniesz ręczny, możesz zwolnić nogę z hamulca.

Krok 3: Teraz przechodzimy do wrzucenia pierwszego biegu. W tym celu wciskasz oczywiście pedał sprzęgła do oporu i wbijasz odpowiedni bieg na drążku. Na tym etapie nie zmieniasz jeszcze ustawienia prawej nogi, nie ruszasz także hamulca ręcznego.

Krok 4: Kiedy bieg jest wrzucony, a sprzęgło wciśnięte do oporu, rozpocznij wciskanie pedału gazu najlepiej do momentu, gdy obroty na obrotomierzu sięgną od 2 do 2,5 tysiąca obrotów. 

Krok 5: Jesteśmy przy części najtrudniejszej dla wielu osób egzaminowanych, czyli przy zwalnianiu sprzęgła oraz hamulca ręcznego jednocześnie. Najlepiej robić to stopniowo. Bardzo dobrym wyznacznikiem tego, czy auto chce już ruszyć, czy też nie jest unosząca się ku górze maska pojazdu. Gdy tak się dzieje, możesz śmiało dalej puszczać sprzęgło i hamulec ręczny.

Krok 6: Opuściłeś hamulec ręczny i na odpowiednim poziomie utrzymałeś sprzęgło, auto ruszyło. Pozostaje teraz zwiększenie nieco prędkości i puszczenie pedału sprzęgła. Zadanie zaliczone.

Ten najprostszy sposób stosowany jest przez wiele osób egzaminowanych. Nic dziwnego, w końcu daje niemal stuprocentową gwarancję, że całe zadanie zostanie wykonane poprawnie. 

Dzięki wykonaniu wjazdu na wzniesienie za pierwszym razem i bez najmniejszych problemów możesz mieć pewność, że jazda po mieście przyjdzie Ci nieco łatwiej.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jechałeś szybkiej niż 61km/h? Niedługo możesz stracić za to prawo jazdy
Jechałeś szybkiej niż 61km/h? Niedługo możesz stracić za to prawo jazdy
Być może już niedługo, przez działania Ministerstwa Sprawiedliwości, najbardziej rykoszetem mogą dostać kierowcy, którzy przekroczą prędkość na terenie zabudowanym. Władze chciały ukrócić wykroczenia na autostradach, jednak zmiany mogą najbardziej dotknąć kierowców poruszających po miastach.
Mandaty idą w górę! O tym nie możesz zapomnieć!
Mandaty idą w górę! O tym nie możesz zapomnieć!
Warto mieć na uwadze zmiany w taryfikatorze na 2022 rok. Nowe stawki mandatów będą bowiem dla większości kierowców przerażająco wysokie.
Jak wybrać odpowiednie osprzęt do ochrony kabli: przewodnik po złączkach i rurach
Jak wybrać odpowiednie osprzęt do ochrony kabli: przewodnik po złączkach i rurach
Przewodnik przedstawiający kluczowe aspekty wyboru odpowiedniego osprzętu do ochrony kabli. Poruszamy temat różnych typów złączek i rur - dowiesz się, jakie są ich zalety i zastosowania.
Ostatnie wpisy