Jak podejść do egzaminu teoretycznego kategorii C? Na co zwrócić uwagę?

EGZAMINYTEORIA
Jak podejść do egzaminu teoretycznego kategorii C? Na co zwrócić uwagę?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Prawo jazdy kategorii C jest ostatnio całkiem popularne, zwłaszcza że zawodowych kierowców brakuje i mogą oni liczyć na całkiem dobre warunki zatrudnienia. O czym pamiętać podczas zdawania egzaminu teoretycznego na prawo jazdy kategorii C?

Na co pozwala prawo jazdy kategorii C i co jest potrzebne, by je zdobyć?

Prawo jazdy kategorii C jest często nazywane prawem jazdy na ciężarówki. Jest to w pewnym stopniu prawda, lecz trzeba pamiętać, że nie jest ono wystarczające do zostania zawodowym kierowcą, który jest w stanie prowadzić zestaw pojazdów składający się na przykład z ciągnika siodłowego oraz przyczepy. Prawo jazdy kategorii C uprawnia do prowadzenia samochodu, którego DMC, czyli dopuszczalna masa całkowita, przekracza 3,5 tony. Może on tworzyć zestaw jedynie z przyczepą lekką, czyli taką, której DMC wynosi maksymalnie 750 kilogramów. 

Aby móc podejść do egzaminu na prawo jazdy kategorii C, trzeba przede wszystkim posiadać prawo jazdy kategorii B lub zaświadczenie o zdanym egzaminie praktycznym na prawo jazdy tej kategorii, jeśli chcemy rozpocząć naukę w czasie oczekiwania na otrzymanie prawa jazdy. Kolejny ważny warunek to wiek. Trzeba mieć bowiem ukończone 21 lat. Od 18 roku życia prawo jazdy kat. C mogą zdobyć jedynie żołnierze sił zbrojnych. Konieczne jest również badanie lekarskie potwierdzające zdolność do bycia kierowcą zawodowym oraz zaświadczenie z poradni zdrowia psychicznego, które potwierdza, że nie ma żadnych przeciwwskazań do zostania kierowcą zawodowym. 

Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii C i na co uważać?

Czysto technicznie egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii C nie różni się od tego na kategorię B. Składa się z 32 pytań – 20 ogólnych oraz 12 pytań specjalistycznych – na które trzeba odpowiedzieć w ciągu około 25 minut. Różnią się jednak oczywiście pytania, które w tym przypadku dotyczą prowadzenia pojazdu, którego DMC przekracza 3,5 tony. 

Pytania, na które warto uważać, to przede wszystkim te, w których odpowiedzi to dość szczegółowe wartości liczbowe, np. jaki jest maksymalny dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu poruszającego się po drogach publicznych. Właściwa odpowiedź to 11,5 tony. Inne podchwytliwe pytanie dotyczy zwiększonych obrotów silnika podczas niezmienionej prędkości jazdy w czasie przyspieszania. W tym przypadku poprawna odpowiedź jest taka, że sytuacja wynika z niesprawności sprzęgła. 

Podobnie jak w przypadku egzaminu teoretycznego na inne kategorie do testu na prawo jazdy kat. C najlepiej przygotować się, po prostu ucząc się przepisów i tego, jakie są pytania na testach. Robienie wielu testów uznawane jest za najskuteczniejszą metodę nauki.

Zdjęcie główne: Rodrigo Abreu/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Ubezpieczenie NNW dla młodego kierowcy – jak je wybrać?
Ubezpieczenie NNW dla młodego kierowcy – jak je wybrać?
Ubezpieczenie NNW jest ważną polisą, szczególnie dla młodego kierowcy. Jak jednak ograniczyć jej koszty, by nie były zbyt przytłaczające?
Hamowanie zimą z i bez ABS – na co zwrócić uwagę?
Hamowanie zimą z i bez ABS – na co zwrócić uwagę?
Bezpieczne hamowanie zimą to trudna sztuka. Jak więc tego prawidłowo dokonać bez względu na to, czy posiadamy system ABS, czy nie.
Czym jest smar molibdenowy i gdzie się go stosuje?
Czym jest smar molibdenowy i gdzie się go stosuje?
Praca różnego rodzaju mechanizmów generuje ogromną ilość drgań, które negatywnie przekładają się na żywotność układu oraz efektywność jego pracy.
Ostatnie wpisy