Wielu kierowców – nawet tych z wieloletnim doświadczeniem – nie ma większego pojęcia o budowie silnika w samochodzie osobowym. Ta wiedza jest jednak potrzebna i jej brak w przypadku kandydata na kierowcę może oznaczać oblany egzamin.
Zanim osoba chcąca zdobyć prawo jazdy kategorii B dojdzie do momentu, w którym znajomość budowy silnika będzie konieczna, musi przejść przez dość długi proces, którym jest kurs na prawo jazdy i wszystkie formalności z nim związane. Całość rozpoczyna się zazwyczaj od udania się do szkoły jazdy zwanej też ośrodkiem szkolenia kierowców. Tam otrzymuje się informacje dotyczące tego, jak wyrobić profil kandydata na kierowcę oraz gdzie przejść przez obowiązkowe badania lekarskie.
Gdy już wszystkie formalności urzędowe oraz lekarskie zostaną załatwione, można przejść do kursu na prawo jazdy. Podzielony jest na dwie części: teoretyczną oraz praktyczną. Pierwsza z nich składa się z 30 godzin lekcyjnych, czyli takich, które trwają 45 minut. W tym czasie kursant uczy się teorii na temat prowadzenia pojazdu oraz jego działania. Niezwykle ważna część kursu teoretycznego to oczywiście nauka prawa drogowego.
Część praktyczna z kolei składa się już z pełnych 30 godzin. W tym czasie wiedza zdobyta podczas teorii przenoszona jest na faktyczne prowadzenie auta. Podczas części praktycznej kursant jeździ po mieście, po placu manewrowym czy też poza terenem zabudowanym i uczy się wykonywania różnych manewrów, których znajomość jest konieczna nie tylko do zdania prawa jazdy, ale też do komfortowego poruszania się samochodem po mieście.
Gdy już kurs zostanie zakończony, pora na udanie się do WORD-u, w którym odbywają się egzaminy na prawo jazdy. Pierwszy z nich, czyli egzamin teoretyczny składa się z 32 pytań, za które można zdobyć 74 punkty. Aby zakończyć go wynikiem pozytywnym, konieczne jest uzyskanie 68 punktów. Ostatnia część kursu na prawo jazdy to egzamin praktyczny, czyli zazwyczaj około 45 minut jazdy.
Wiele osób może być niemile zaskoczonych już na samym początku egzaminu na prawo jazdy. Jeszcze zanim egzaminowany ruszy w drogę, musi wykonać losową czynność kontrolną. Mowa tu na przykład o sprawdzeniu działania świateł. Jedno z zadań zawsze dotyczy znajomości budowy samochodu osobowego, a w szczególności jego silnika.
Podczas tej części egzaminowany będzie zmuszony zaprezentować, w jaki sposób sprawdza się poziom jednego z płynów eksploatacyjnych w komorze silnika. Mowa tu o oleju silnikowym, płynie chłodzącym, płynie hamulcowym lub płynie do spryskiwaczy. Dlatego przed podejściem do egzaminu niezwykle ważne jest, by nauczyć się, gdzie w autach wykorzystywanych przez WORD znajdują się miejsca, w których można sprawdzić poziom tych płynów i tego, w jaki sposób są one oznaczone.
Zdjęcie główne: Deniz Demirci/unsplash.com