Przygotowanie pojazdu do jazdy na egzaminie – jak to zrobić dobrze?

Przygotowanie pojazdu do jazdy na egzaminie – jak to zrobić dobrze?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Ustawienie lusterek, kierownicy i fotela. Wszyscy wiemy, jak przygotować się do jazdy. Kiedy jednak poziom stresu na egzaminie rośnie, mamy mętlik w głowie. Jak niczego nie zapomnieć? Jak poprawnie przygotować się do jazdy na placu manewrowym?

Z pozoru zadanie, w którym trzeba jedynie pamiętać o kolejności wykonywania następujących po sobie czynności. Tak naprawdę przygotowanie pojazdu do jazdy może zaważyć o losach całego egzaminu. Przecież niewłaściwe ustawienie lusterek nie tylko uniemożliwi pokonanie łuku, ale przyczyni się do problemów podczas jazdy w mieście. Egzaminator, który będzie widział, że ciągle sięgasz wysoko lub nienaturalnie zniżasz się, aby zobaczyć, czy ktoś jedzie za Tobą, nabierze podejrzeń. Ty z kolei będziesz jechać w ciągłym stresie. Przedstawimy Ci teraz prawidłowe ustawienie wszystkich lusterek i podpowiemy, jak krok po kroku wykonywać wszystkie zadania.

Prawidłowe ustawienie lusterek – jak powinno wyglądać?

Zaczniemy od lewego lusterka, bo niewątpliwie jest ono najważniejsze. Prawidłowo ustawione wskaże Ci lewy bok pojazdu, ale również przestrzeń za lewym tylnym błotnikiem. Dzięki temu widzisz nadjeżdżające samochody! W prawym lusterku natomiast powinieneś widzieć prawy bok auta. Najlepiej, jeśli lewa dolna część lusterka wskazuje klamkę drzwi przednich. Wtedy masz pewność, że lusterko prawe zostało odpowiednio ustawione. To jednak nie koniec. Jak ustawić lusterko wewnętrzne, a więc wsteczne? Górna krawędź tego lusterka powinna wskazywać górną część tylnej szyby. W całym lusterku powinieneś widzieć całą tylną szybę i zagłówki w drugim rzędzie siedzeń. Oczywiście lusterko wsteczne powinno wskazywać całą powierzchnię wspominanej szyby.

Przygotowanie do jazdy – krok po kroku

Przedstawimy Ci teraz wszystkie etapy przygotowania się do jazdy:

Etap 1 – jeszcze przed wejściem do pojazdu zdejmij grube ubranie. Pas bezpieczeństwa powinien być umieszczony jak najbliżej ciała, a puchowa kurtka może to skutecznie uniemożliwić.

Etap 2 – teraz przechodzimy do ustawienia fotela. Często osoby egzaminowane mieszają kolejność i najpierw ustawiają lusterka, ponieważ to dla nich najważniejsze. Niestety, po ustawieniu lusterek nie można już przesuwać fotela. Jak mocno dosunąć fotel? Jest na to odpowiedni sposób. Kiedy wciśniesz pedał sprzęgła do oporu, Twoja lewa noga powinna nieznacznie uginać się w kolanie. Wtedy wiesz, że fotel przysunięty jest odpowiednio.

Etap 3 – tym razem ustawienie wysokości fotela. Nie ma jednej zasady. Ustaw go tak, aby wygodnie Ci się siedziało. 

Etap 4 – przechodzimy do regulacji kąta nachylenia oparcia. Jak to zrobić? Znów jest jedna zasada –  pochyl oparcie tak, aby po wyprostowaniu rąk (nie wypychaj barków i nie odciągaj pleców od siedziska) dotknąć szczytu kierownicy przegubami po wewnętrznej stronie nadgarstków. 

Etap 5 – wyreguluj ustawienie kierownicy, jeśli możliwości nachylenia oparcia i wysokości siedziska w danym samochodzie nie były zbyt duże i wciąż siedzisz źle względem kierownicy.

Etap 6 – przejdź do regulacji zagłówka. Szczyt głowy powinien być na tej samej wysokości, co końcowa część zagłówka.

Etap 7 – zacznij ustawiać lusterka, już wiesz jak to zrobić.

Etap 8 – teraz pasy. Z pozoru wystarczy tylko je zapiąć, ale tak naprawdę trzeba jeszcze wyregulować wysokość punktu mocowania po Twojej lewej stronie. Punkt ten powinien być na takiej wysokości, aby pas swobodnie przechodził przez środek Twojego obojczyka.

Etap 9 – wszystko gotowe, teraz możesz przejść do jazdy. Pamiętaj, aby zawsze trzymać kierownicę oburącz (chyba że akurat zmieniasz biegi). Trzymaj ją w pozycji za dziesięć druga lub za piętnaście trzecia.

Tak naprawdę to wszystko. Przygotowanie do jazdy zaliczysz bez najmniejszego problemu czy wpadki. Jeśli dasz do zrozumienia egzaminatorowi, że doskonale znasz budowę samochodu i wiesz, jak poprawnie przygotować się do jazdy po łuku z pewnością zrobisz dobre pierwsze wrażenie, a jak wiemy, jest ono najważniejsze! 

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak rozpoznać awarię filtra powietrza?
Jak rozpoznać awarię filtra powietrza?
Dowiedz się, jak rozpoznać pierwsze oznaki awarii filtra powietrza w ciągniku rolniczym i zapobiec uszkodzeniu silnika.
Jak efektywne filtry i testy jakości powietrza wpływają na utrzymanie standardów w technologii cleanroom
Jak efektywne filtry i testy jakości powietrza wpływają na utrzymanie standardów w technologii cleanroom
Odkryj, jak wysokiej jakości filtry powietrza i regularne testy jakości pomagają utrzymać idealne warunki w środowiskach cleanroom. Zrozum przyczyny, dla których warto zainwestować w systemy filtracyjne i monitoringu jakości powietrza.
Jak wybrać najlepszy samochód do miasta? 5 najlepszych modeli dla Ciebie!
Jak wybrać najlepszy samochód do miasta? 5 najlepszych modeli dla Ciebie!
Samochód przeznaczony głównie do jazdy po mieście powinien być kompaktowy, aby bez problemu zmieścił się w wąskich uliczkach oraz miejscach parkingowych.
Ostatnie wpisy