Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Układ napędowy odpowiada w motocyklu za przenoszenie mocy i momentu obrotowego na tylne koło. Współczesne wydania rozwiązań wykorzystywanych od dziesięcioleci — czyli łańcucha, pasa i wału napędowego, pozwalają na komfortowe i bezpieczne poruszanie się jednośladem w każdych warunkach (zarówno pogodowych i terenowych), bez konieczności uciążliwej konserwacji. W tym materiale przybliżymy ci napędy motocyklowe oraz omówimy ich wady i zalety — dzięki temu będziesz mógł odpowiedzieć sobie na pytanie, który z nich najlepiej wpasowuje się w twoje potrzeby.
Łańcuch to w naszej części świata najczęściej spotykany rodzaj układu napędowego, co odróżnia nas od Stanów Zjednoczonych, w których — za sprawą dużego udziału maszyn produkowanych lokalnie (m.in. Harley Davidson, Buell i Indian) i ogromnej popularności motocykli klasy chopper/cruiser — dominuje pas napędowy. Łańcuchowy układ przeniesienia napędu to zdecydowanie rozwiązanie najprostsze i generujące najmniejsze wydatki — zaczynając od produkcji, przez zakup nowych podzespołów, aż na kosztach wymiany w warsztacie kończąc. Budowa została uproszczona do granic możliwości — zębatka zdawcza przy silniku, łańcuch napędowy z uszczelnieniami i zębatka napędowa przy tylnym kole.
Do zalet — obok prostej budowy i niskich kosztów eksploatacji — zaliczamy jeszcze niską masę i najniższy stopień utraty mocy na tylnym kole (tylko 3%). To właśnie z tych powodów łańcuch i zębatki napędowe znajdziemy wszędzie tam, gdzie liczą się osiągi — motocykle sportowe, cross, enduro i trial — lub niska cena wyjściowa nowego modelu — czyli m.in. motorowery i motocykle klasy 125. Łańcuchowy układ przeniesienia napędu ma również swoje wady, związane głównie z eksploatacją. Regularne czyszczenie, smarowanie i regulowanie naciągu to zadania, z którymi musi pogodzić się każdy właściciel motocykla z takim napędem.
Wał to rodzaj przeniesienia napędu stosowany w motocyklach o dużej masie i stworzonych do pokonywania dużych dystansów. Znajdziemy go m.in. w cruiserach, maszynach wyprawowych (np. w popularnym BMW R1200GS) oraz motocyklach turystycznych i wojskowych. Nie jest to oczywiście przypadek — wał to rozwiązanie niezwykle trwałe i niemal stuprocentowo bezobsługowe (pomijając okresową wymianę oleju w przekładni), które pozwala na przenoszenie bardzo dużych obciążeń.
Nie jest jednak pozbawione wad. Po pierwsze — ogromny spadek mocy na tylnym kole, który może wynieść nawet 10–krotność utraty w motocyklach z łańcuchem napędowym (wartości rzędu 3% kontra ponad 30%). Po drugie — duża masa, w tym nieresorowana, wpływająca negatywnie na wrażenia z jazdy. Po trzecie — ogromne koszty produkcji, które zwiększają finalną cenę motocykla w salonie, i jeszcze bardziej bolesne wydatki podczas wymiany w warsztacie. Jeśli wał napędowy ulegnie naturalnemu zużyciu lub uszkodzeniu, np. podczas wypadku, to właściciel musi liczyć się z wydatkiem rzędu kilku — kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku starszych modeli koszt naprawy może być większy niż realna wartość motocykla.
Wynalazca pasa napędowego połączył wszystkie zalety łańcucha i wału, jednocześnie biorąc tylko połowę ich wad. To niezły wynik — mimo to rozwiązanie nie zdobyło dużej popularności wśród motocyklistów. Paski napędowe gwarantują pełną bezobsługowość i są o wiele bardziej żywotne od łańcuchów (20 — 30 tys. kilometrów kontra 50 — 60 tys. kilometrów). Co więcej, utrata mocy na tylnym kole plasuje się w połowie stawki — 3% łańcuch, 11% pas i 30% wał napędowy.
Pas napędowy ma jednak dwie wady, które zepchnęły go na 3. miejsce w rankingu popularności układów napędowych. Po pierwsze — źle sobie radzi z agresywną jazdą, co w oczach dużej części motocyklistów jest nie do przyjęcia. Po drugie — koszty wymiany i nowych części są o wiele wyższe niż w przypadku łańcucha (jednak nadal niższe niż przy wale napędowym).
Niezależnie od tego, jaki rodzaj napędu posiadasz w swoim motocyklu, części zamienne, narzędzia serwisowe i dedykowane środki chemiczne znajdziesz w I’M Inter Motors — największej sieci sklepów motocyklowych w Polsce — i na imready.eu. W parze z dużym asortymentem podzespołów układów napędowych idzie szereg korzyści zakupowych, m.in. darmowa wysyłka, bezpieczne płatności i wygodne formy dostarczenia zamówienia (np. odbiór w jednym z 33 salonów I’M Inter Motors). Odwiedź najbliższy sklep stacjonarny lub wejdź na imready.eu i wybierz optymalne części do swojego motocykla.
Fot.: materiał prasowy Klienta.