Rodzaje napędów motocyklowych. Lepszy łańcuch, pas czy wał napędowy?

Rodzaje napędów motocyklowych. Lepszy łańcuch, pas czy wał napędowy?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Układ napędowy odpowiada w motocyklu za przenoszenie mocy i momentu obrotowego na tylne koło. Współczesne wydania rozwiązań wykorzystywanych od dziesięcioleci — czyli łańcucha, pasa i wału napędowego, pozwalają na komfortowe i bezpieczne poruszanie się jednośladem w każdych warunkach (zarówno pogodowych i terenowych), bez konieczności uciążliwej konserwacji. W tym materiale przybliżymy ci napędy motocyklowe oraz omówimy ich wady i zalety — dzięki temu będziesz mógł odpowiedzieć sobie na pytanie, który z nich najlepiej wpasowuje się w twoje potrzeby.

Łańcuch napędowy — czy najprostsze rozwiązania są najlepsze?

Łańcuch to w naszej części świata najczęściej spotykany rodzaj układu napędowego, co odróżnia nas od Stanów Zjednoczonych, w których — za sprawą dużego udziału maszyn produkowanych lokalnie (m.in. Harley Davidson, Buell i Indian) i ogromnej popularności motocykli klasy chopper/cruiser — dominuje pas napędowy. Łańcuchowy układ przeniesienia napędu to zdecydowanie rozwiązanie najprostsze i generujące najmniejsze wydatki — zaczynając od produkcji, przez zakup nowych podzespołów, aż na kosztach wymiany w warsztacie kończąc. Budowa została uproszczona do granic możliwości — zębatka zdawcza przy silniku, łańcuch napędowy z uszczelnieniami i zębatka napędowa przy tylnym kole.

Do zalet — obok prostej budowy i niskich kosztów eksploatacji — zaliczamy jeszcze niską masę i najniższy stopień utraty mocy na tylnym kole (tylko 3%). To właśnie z tych powodów łańcuch i zębatki napędowe znajdziemy wszędzie tam, gdzie liczą się osiągi — motocykle sportowe, cross, enduro i trial — lub niska cena wyjściowa nowego modelu — czyli m.in. motorowery i motocykle klasy 125. Łańcuchowy układ przeniesienia napędu ma również swoje wady, związane głównie z eksploatacją. Regularne czyszczenie, smarowanie i regulowanie naciągu to zadania, z którymi musi pogodzić się każdy właściciel motocykla z takim napędem.

Wał napędowy — czy naprawdę jest niezniszczalny?

Wał to rodzaj przeniesienia napędu stosowany w motocyklach o dużej masie i stworzonych do pokonywania dużych dystansów. Znajdziemy go m.in. w cruiserach, maszynach wyprawowych (np. w popularnym BMW R1200GS) oraz motocyklach turystycznych i wojskowych. Nie jest to oczywiście przypadek — wał to rozwiązanie niezwykle trwałe i niemal stuprocentowo bezobsługowe (pomijając okresową wymianę oleju w przekładni), które pozwala na przenoszenie bardzo dużych obciążeń.

Nie jest jednak pozbawione wad. Po pierwsze — ogromny spadek mocy na tylnym kole, który może wynieść nawet 10–krotność utraty w motocyklach z łańcuchem napędowym (wartości rzędu 3% kontra ponad 30%). Po drugie — duża masa, w tym nieresorowana, wpływająca negatywnie na wrażenia z jazdy. Po trzecie — ogromne koszty produkcji, które zwiększają finalną cenę motocykla w salonie, i jeszcze bardziej bolesne wydatki podczas wymiany w warsztacie. Jeśli wał napędowy ulegnie naturalnemu zużyciu lub uszkodzeniu, np. podczas wypadku, to właściciel musi liczyć się z wydatkiem rzędu kilku — kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku starszych modeli koszt naprawy może być większy niż realna wartość motocykla.

Pas napędowy — połączenie idealne?

Wynalazca pasa napędowego połączył wszystkie zalety łańcucha i wału, jednocześnie biorąc tylko połowę ich wad. To niezły wynik — mimo to rozwiązanie nie zdobyło dużej popularności wśród motocyklistów. Paski napędowe gwarantują pełną bezobsługowość i są o wiele bardziej żywotne od łańcuchów (20 — 30 tys. kilometrów kontra 50 — 60 tys. kilometrów). Co więcej, utrata mocy na tylnym kole plasuje się w połowie stawki — 3% łańcuch, 11% pas i 30% wał napędowy.

Pas napędowy ma jednak dwie wady, które zepchnęły go na 3. miejsce w rankingu popularności układów napędowych. Po pierwsze — źle sobie radzi z agresywną jazdą, co w oczach dużej części motocyklistów jest nie do przyjęcia. Po drugie — koszty wymiany i nowych części są o wiele wyższe niż w przypadku łańcucha (jednak nadal niższe niż przy wale napędowym).

Naprawiasz napęd motocyklowy? Wszystko znajdziesz w I’M Inter Motors i na imready.eu

Niezależnie od tego, jaki rodzaj napędu posiadasz w swoim motocyklu, części zamienne, narzędzia serwisowe i dedykowane środki chemiczne znajdziesz w I’M Inter Motors — największej sieci sklepów motocyklowych w Polsce — i na imready.eu. W parze z dużym asortymentem podzespołów układów napędowych idzie szereg korzyści zakupowych, m.in. darmowa wysyłka, bezpieczne płatności i wygodne formy dostarczenia zamówienia (np. odbiór w jednym z 33 salonów I’M Inter Motors). Odwiedź najbliższy sklep stacjonarny lub wejdź na imready.eu i wybierz optymalne części do swojego motocykla.

Fot.: materiał prasowy Klienta.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Świeże fotoradary i wyższe mandaty. Nowy przetarg ITD
Świeże fotoradary i wyższe mandaty. Nowy przetarg ITD
Sytuację może zmienić nowy przetarg Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) na zakup i dostawę fotoradarów monitorujących wjazd aut na czerwonym świetle na skrzyżowanie.
Do czego uprawnia kategoria B? Oto wszystkie możliwości!
Do czego uprawnia kategoria B? Oto wszystkie możliwości!
Upragnione „prawko” to przepustka do świata normalnych pojazdów o masie poniżej 3,5 tony. Co ważne, na tym dokumencie można prowadzić również inne konstrukcje mechaniczne. Jakie?
Zimą czy latem – kiedy łatwiej zdać prawko?
Zimą czy latem – kiedy łatwiej zdać prawko?
Zastanawiasz się, kiedy najlepiej zapisać się na kurs prawa jazdy i kiedy łatwiej zdać prawko? Dowiedz się, jaka pora roku jest najbardziej sprzyjająca.
Ostatnie wpisy