czwartek, Czerwiec 17, 2021
Banner Top

Kto z nas nie marzył o tym, aby poczuć wiatr we włosach i ruszyć w świat na własnym motocyklu? To możliwe, wystarczy odrobina chęci, trochę zaoszczędzonej gotówki i odpowiednie przygotowanie do zdania egzaminów na prawo jazdy kat. A. 

Co należy zrobić, aby móc przystąpić do egzaminu państwowego praktycznego na prawo jazdy kategorii A?

Drogi do uzyskania prawa jazdy kategorii A są dwie. Jedna z nich to zdanie egzaminu na kategorię A2, co możemy zrobić już w wieku 18 lat. W tym wypadku uzyskanie kategorii A jest możliwe, mając już 20 lat. Jeśli jednak nie zdecydowaliśmy się na ten krok, musimy poczekać, aż osiągniemy wiek 24 lat. 

Oczywiście najpierw musimy udać się do Wydziału Komunikacji, który jest podległy pod Starostwo Powiatowe lub Urząd Miasta, w celu otrzymania tak zwanego Profilu Kierowcy, a dokładniej Profilu Kandydata na Kierowcę, w skrócie PKK. Otrzymując numer Profilu Kierowcy, udajemy się do wybranego przez nas Ośrodka Szkolenia Kierowców, gdzie odbywamy kurs, którego integralną częścią powinny być dwie części:

  • teoretyczna (wykłady),
  • praktyczna (jazdy).

Po ukończeniu szkolenia oraz uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu wewnętrznego przeprowadzonego w OSK (Ośrodku Szkolenia Kierowców), a także zaktualizowania naszego profilu kierowcy, możemy udać się do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego lub do Miejskiego Ośrodka Ruchu Drogowego, gdzie zapisujemy się na egzamin. 

Najpierw przystępujemy do egzaminu teoretycznego. Składa się z 32 pytań losowo wybranych przez komputer spośród bazy 1500. Na wypełnienie testu jednokrotnego wyboru mamy 25 minut. Maksymalna liczba punktów, jaką można uzyskać, to 74, jednak aby zdać egzamin, wystarczy mieć ich tylko 68. Każdy z testów składa się z 20 pytań z wiedzy podstawowej oraz 12 z wiedzy specjalistycznej. Lista punktowanych pytań wygląda następująco:

  • 16 pytań za 3 punkty,
  • 10 pytań za 2 punkty,
  • 6 pytań za 1 punkt. 

Zadania do wykonania przez zdającego na egzaminie państwowym praktycznym

Zadanie 1

Polega na przygotowaniu do jazdy oraz sprawdzeniu stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy. To także wykorzystanie specjalnego stroju ochronnego, takiego jak kask, rękawice, buty oraz ochraniacze, sprawdzenie położenia łańcucha, zdjęcie pojazdu z podpórki i manewrowanie nim przy zgaszonym silniku, mając do dyspozycji jedynie trzy zmiany np. tył, przód, tył, przy czym nie można najechać na linie ograniczające stanowisko. Należy pamiętać także o podparciu pojazdu na podpórce po zakończeniu zadania.

Zadanie 2

To ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. Z tym zadaniem większość nie powinna mieć problemu, należy jednak pamiętać, że silnik prowadzonego przez nas motoru nie może zgasnąć, natomiast sam pojazd nie może cofnąć się o więcej niż 20 cm. 

Zadanie 3

Polega na jeżdżeniu po łukach, mających kształt cyfry 8, czyli tak zwanej ósemce. W tym wypadku musimy poruszać się pomiędzy dwoma pachołkami, umieszczonymi na osi krótszego boku prostokąta o wymiarach 7 × 14 metrów. 

Zadanie 4

Definiowane jest jako slalom wolny. To zadanie polega na dwukrotnym przejeździe pomiędzy pięcioma pachołkami. Zalicza się je, jeśli w odpowiedni, niezbyt szybki sposób ruszymy z miejsca oraz nie podeprzemy się nogami, a także nie potrącimy żadnego z pachołków. 

Zadanie 5 

To jedno z najtrudniejszych zadań na egzaminie praktycznym. Określane jest jako slalom szybki i polega na 1-krotnym przejechaniu pomiędzy pięcioma pachołkami. Średnia prędkość pojazdu w tym wypadku nie może być mniejsza niż 30 km/h. Należy wykonać je na biegu drugim lub trzecim. Niedopuszczalne jest podpieranie się nogami i najechanie na linie. 

Zadanie 6 

To pokonanie przeszkody z prędkością nie mniejszą niż 50 km/h. Przeszkodę omijamy z dwóch stron, raz z lewej, a raz z prawej, prezentując umiejętności przeciwskrętu w prawo i lewo. Zadanie jest zaliczone, jeśli nie podeprzemy się nogami, nie najedziemy na linie wyznaczające plac manewrowy zadania oraz nie potrącimy pachołków.

Zadanie 7 

Ma dwa warianty. Jednym z nich jest zatrzymanie motocykla poruszającego się z prędkością powyżej 50 km/h w wyznaczonym miejscu. Natomiast druga opcja to awaryjne hamowanie przy prędkości 50 km/h z użyciem dwóch hamulców – przedniego i tylnego. 

Jeśli zaliczymy wszystkie powyższe zadania i nie pomylimy się przy którymś z nich dwukrotnie, zostajemy dopuszczeni do jazdy w ruchu drogowym. 

Jazda w ruchu drogowym

Obecnie nie ma wyznaczonych tras egzaminu, a o przebiegu decyduje sam egzaminator. Po odpowiednim uzgodnieniu można zdawać egzamin na własnym motocyklu, a nie na tym, jaki oferuje WORD. Czasem, z powodu złych warunków na drodze, egzaminy na kategorię A mogą być odwołane.

(fot. pixabay.com)

Tagi: , ,
Marcin Kusz
Fan transportu ciężkiego, caravaningu i dobrego filmu. O motoryzacji, ale też nowoczesnych technologiach pisze od ponad 6 lat. W bogatej karierze dziennikarskiej współpracował z takimi mediami jak Komputer Świat, SpeedTest, Tabletowo czy PCLab.

Powiązanie artykuły

0 Komentarze

Zostaw komentarz